• fraggeln

husbil och bälte? HJÄLP

Vi kanske ska åka lite husbil i sommar och jag undrar hur det fungerar med bälte. Den som har husbilen säger att när man sitter i matgruppen där bak så finns det inga bälten när man sitter med ryggen mot färdriktningen men vi vill att vår 1 1/2 åring ska vara fastspänd. Hur ska man göra? Om man sitter i matgruppen framåtvänt då finns det bälten men hur ska vi få fast bilbarnsstolen då? Går det i matbordet (men jag tror bordet bara sitter fast med ett ben i mitten)? Eller ska vi ha stolen framåtvänt men det är väl inte så bra...?

• Svar på tråden husbil och bälte? HJÄLP
  • fraggeln

Menar du framåtvänt då? För bakåtvänt finns det inget att sätta fast säkerhetsbältena bak på stolen (om du förstår vad jag menar)

• finnnen84

vi har haft våran son i en husbil i passargerarsätet. bakåtvänd.
    hur mena du att det inte fanns nåt att fästa i? de brukar väl alltid finnas nåt nere i golvet eller stolen i sig att fästa i!?

• Cecci78

finns det inga fästkrokar i golvet? Det går att montera sådana antingen på verkstad, Biltema har även krokar man kan köpa

• fraggeln

Jag vet inte riktigt hur den här husbilen ser ut men jag ska fråga. Men passagerarsätet är väl som en vanlig bils passagerarsäte och där finns det ju inget att sätta fast bilstolen i. Jag menar när man åker i en vanlig bil då har vi henne i baksätet och sätter då fast bilstolen i framsätets stol men i husblens passagerarsäte finns det ju inget framför så jag kan väl inte fästa spännbanden (kanske det heter)

• finnnen84

du tar banden runt passargerarstolen om du förstår. du fäster typ på samma ställe som vanligt men i samma stol, så de går runt nästan ett varv...svårt att förklara, men nåt finns alltid. vi fick ta bort en plastkåpa som var som nå fint skydd men där bakom fanns det

• solida

Det enda som är problemet med att ha en bilstol i passagerarsätet är ju om det finns airbag. Annars fäster man remmarna antingen i järnöglor (som i vår bil) eller runt stolen ett varv. Kolla i bruksanvisningen för er stol, det borde stå där!

Svar på tråden husbil och bälte? HJÄLP