• soldis

Vad bär jag 3 åringen i ?(ca 17 kg)

Har en ERGO som jag och sonen älskar men det känns som den börjar bli lite trång. Jag köpte den till 1 åringen och trodde inte att han skulle få plats. Har testat KOOGER som är rymligare men inte lika bekväm eftersom barnets ben går emot mina. Funderar på en bärstol (maken får bära, jag orkar bara bära med ergonomisk sele)men är osäker på om de klarar vikten. Ett plus är ju att vi då kan lämna vagnen hemma och packa det vi behöver i bärstolen (tösen sitter ju i ERGON).
    Finns det annars någon ergonomisk schal/sele som inte är för jobbig att ta på? Gärna med förvaring.
    Vill påpeka att sonen går bra själv men på marknader/djurparker där det blir långa sträckor att gå är det skönt att slippa ha vagnen att vakta på.

• Svar på tråden Vad bär jag 3 åringen i ?(ca 17 kg)
  • soldis

ok....ingen här som bär sitt barn i något de vill rekommendera alltså. Är det bara vi som har behov av att bära ibland istället för att ha vagn? Någon... snälla....

• idacathrine
    Svar på #1
    Jag har inte så bra koll, men tipsar om www.sjalbarn.se.
    där är dom väldigt hjälpsamma.
    soldis skrev 2008-05-26 16:05:56 följande:
    ok....ingen här som bär sitt barn i något de vill rekommendera alltså. Är det bara vi som har behov av att bära ibland istället för att ha vagn? Någon... snälla....
  • taksi

Jag kan inte rekommendera bärstol! Stolen i sig är ju riktigt tung och det är rätt osmidigt att röra sig i den. Vi hade en sån till vår 14-månaders när vi var ute på djungelpromenad och det fungerade iofs väldigt bra, men vi skulle aldrig klarat att bära en 3-åring i bärstol. Om ni bara ska bära korta sträckor så kunde ju en ringsjal kanske vara ett bra alternativ? Vi köpte två ringsjalar när vår äldsta var ca 2-2,5 år nånting just för att bära på museum, djurparker, när vi gick i fjällen osv. Mycket smidigt och funkar bra att bära i kortare sträckor. 3-åringer brukar ju vilja gå rätt mycket emellanåt också och då tycker jag också att ringsjalen är ett smidigt alternativ.

• Foksa

MeiTai & Patapum Toddler (fram till 28 kg). Hört att nya Beco ska vara upp till 25 kg, men har ingen erfarenhet av den själv.

Min Terrorist är inte 3 år än, men väger runt 15 kg. MeiTai funkar perfekt, rekommenderar varmt (obs! - min är hemmasydd och alla mått anpassade för min kropp, därför den funkar så bra).

• JosefineB

Hej!
    Vi har en vävd bärsjal som funkar toppen att bära dottern i, hon väger 16 kg. Den heter Storchenwiege och är 4,8m lång. Krävs lite tålamod innan man lär sig knyta snabbt, men det är värt besväret sen när man får till det.

• Morbid Mistress

Vi har selar från close2you. Funkar ypperligt till stora barnet även om hon har yterkläder på sig. Hon är nu 3,5, dryga metern lång och väger 18 kg.

Jag stressar, alltså finns jag
  • NeaVida

Meitai eller Ergo skulle jag spontant säga - vet inte riktigt varför du tycker att Ergon börjar bli "trång" och skulle behöva en bild för att kunna råda dig vidare. Rekomenderar även jag sjalbarn.se

• Machapuchare

Patapum toddler fungerar bra för oss (snart 3 år, 17kg). Mycket bättre balans än med bärstol!

• soldis

tack så mycket! Har väl bestämt mig för bärsele iallafall. Som jag skrev innan är det maken som kommer bära, men han bör ju också vara försiktig med ryggen.
    Jag kommer kolla upp Patapum (toddler) och close2you. Ang ERGON, så är den kanske inte trång men lite kort. Den är nog bara trång med tjocka kläder.

• NeaVida

soldis: Om du beställer en close-2-you så kan du beställa en med längre rygg om du vill. Kolla hur lång du ehöver genom att jämföra med ergo t.ex. så kan hon säkert fixa det!

• Annaïck

Men 17 kg - är inte det lite mycket? Jag bär min 16 kg dotter i nödfall och det är tungt. Hon är två år och har fått börja gå till parken (10 min) osv. Tänk på ryggen. Annars kan man väl använda ergon till 18 kg och "ryggsäcksmodellerna" brukar väl gå upp till 20 kg.

• kirsikka

Jag tycker att Ergon är så stor...jag har provat med en treåring gick hur bar som helst! Hur stor är din kille nu då?

Patapum tex är mindre. Annars bärsjal funkar ju till större barn också. Har faktiskt en Ergo som ligger och samlar damm för nu bär jag BARA i sjalen, den är så mycket bättre för ryggen, och då är ju inte Ergon dålig heller...

• kirsikka
    Satu skrev 2008-05-30 21:45:27 följande:
    Jag tycker att Ergon är så stor...jag har provat med en treåring gick hur bar som helst! Hur stor är din kille nu då?Patapum tex är mindre. Annars bärsjal funkar ju till större barn också. Har faktiskt en Ergo som ligger och samlar damm för nu bär jag BARA i sjalen, den är så mycket bättre för ryggen, och då är ju inte Ergon dålig heller...
    Förlåt såg först nu att skrivit att han väger 17 kg, nej absolut inte en bärstol, då får du ju ett par kilon till att bära, köp inte det i alla fall!
  • sjalempa

Jag bar min son, då 4,5 år o 19kg i Ergo, funkade bra om han inte slängde med benen för mkt.
    Nu är han snart 5,5år och väger dryga 20kg o bärs inte så ofta längre men då o då vill han o då blir det i Beco 4th som har högre rygg än Ergo.

och bärstol vill jag faktiskt direkt avråda ifrån. Klumpigt o tungt att bära med så stort barn o bökigare för barnet med benen iom att det är en stålställning som barnets ben slår emot hela tiden. För jag gissar att benen är för långa för att fotstödet ska kunna utnyttjas.

• JosseS

Min stora älskling är tre år om ett par veckor och väger 16 kg. Jag bär henne vid behov på ryggen i min vävda Stork. Knyter en slags ryggsäck. Kan gå med henne länge utan problem och jag har inte någon superfysik...

Svar på tråden Vad bär jag 3 åringen i ?(ca 17 kg)