• Anonym (ångest)

Hjälp...har ätit varm ädelost, hur farligt???????????

Shit, shit, shit!

Jag har ätit en pizza med massor av ädelost och är väldigt tidigt i graviditeten.
    Har läst att det inte är farligt med opastöriserade ostar när de är upphettade men hur är det med MÖGLET?

Jag kan ju alltid ringa bm imorgon men jag vill så gärna veta nu så jag kan sova inatt......
    Hur farligt kan det vara?

(Detta var ett misstag, fick in pizzan och började äta och förstod inte att det var ädelost försen efter ett tag och då visste jag inte hur jag skulle ta mig ur situationen eftersom jag satt med släkten och inte ville berätta anledningen. Så dumt så jag dör. Jag försökte peta bort det mesta men det hjälpte föga)

• Svar på tråden Hjälp...har ätit varm ädelost, hur farligt???????????
  • NoXigen

Ingen fara, inte säker men har för mig att upphettad går bra o äta :)

• fruis

Tämligen ofarligt, du kan sova hur lugnt som helst.

• Myzteria26

Japp håller med Noxen. Upphettad är ingen fara

• Anonym (bad)

men herregud ta det lungt, vad tror du kan hända egentligen?  ?

• listo

ALLA ostar, oavsett om de är pastöriserade eller inte, innehåller mögel eller inte, är okej om de är upphettade till minst 70 grader.

Det är inte möglet i ädelost som kan utgöra en risk för gravida. Risken som finns är att den typen av ostar kan innehålla listeriabakterier som kan skada fostret. Listeria har inget med mögel att göra, och listeria dör vid 70 grader.

Du kan alltså ta det helt lugnt.

Jag är extremt tålmodig, förutsatt att jag i slutändan får min egen vilja igenom
  • Lilla C

Det är ingen fara med upphettade ostar, har jag för mig. Innan jag visste att jag var gravid satte jag i mig supermkt getost och brie och blåmögelost en kväll. Jag stressade lite över det, men det var ingen fara.

• Myzteria26

Varför var inte jag bjuden då??

Lilla C skrev 2008-05-25 22:12:53 följande:

Det är ingen fara med upphettade ostar, har jag för mig. Innan jag visste att jag var gravid satte jag i mig supermkt getost och brie och blåmögelost en kväll. Jag stressade lite över det, men det var ingen fara.
  • Tiikeri

Ingen fara!! Visst kan vissa saker vara skadliga, men det är oftast i stora mängder. Vissa super under graviditeten och får oskadda barn ändå (rekomenderar dock absolut ingen gravid att supa). Många vet ju inte ens om att de är gravida till en början, och kanske därför fortsätter med alkohol tobak och allt annat.

Att ditt barn nu skulle bli skadat för att du fick i dig lite mögelost vid ett tillfälle... nä, det har jag väldigt svårt att tro.

Oroa dig inte, sov gott och dröm bäbisdrömmar istället :)

• NoXigen

Tog en titt i en gravid bok o varm ost e heeelt ok...så sov gott o käka du pizza me ädel ost nån gång igen me gott samvete :)

• Lilla C
    Myzteria26 skrev 2008-05-25 22:13:55 följande:
    Varför var inte jag bjuden då?? Lilla C skrev 2008-05-25 22:12:53 följande:
    Hehe. Ja, jag hade gärna bjudit
  • Anonym (ångest)

Hihi, ni är ju världens goaste!!

Stort tack, nu kan jag sova gott och kanske t.o.m njuta lite av osten. (eller nja, det kanske var att ta i )

Stort, stort tack för era svar!!!
    Jag har ju förstått att det inte var någon fara med opastöriserat som upphettats men trodde att det var värre med möglet.

Ha en underbar kväll!

• NoXigen

D samma och tror ja måste gå ut o mjölka en get nu o fixa lite fin ost till min lilla finsmakare efter denna lilla tråden, eller va tror du Myzteria ;)

• Anonym (ångest)
    NoXigen skrev 2008-05-25 22:26:45 följande:
    D samma och tror ja måste gå ut o mjölka en get nu o fixa lite fin ost till min lilla finsmakare efter denna lilla tråden, eller va tror du Myzteria ;)
    hahaha Skrattande
Svar på tråden Hjälp...har ätit varm ädelost, hur farligt???????????