• Adam2007

Ersättning för Celiaki/glutenintolerans?

Fick diagnosen Celiaki för ett par månaders sen.
    Kollade upp med mitt försäkringsbolag trygg hansa där jag haft försäkring sen jag föddes vad försäkringsberloppet de betalar ut för detta.
    Fick då svar att det ligger mellan 10-15.000 kr. Tycker mig hört en mycket större summa på engångsbelopp för denna sjukdom.
    Pengar är absolut inget jag skulle vilja byta ut emot detta men pengar underlättar alltid lite psykiskt.

Blev så himla besviken pga detta. Har betalt in som sagt sen jag föddes, dvs i 27år till dem och så får man "bara" ut detta belopp...

Nu kanske du tycker att att det låter som att jag är väldigt girig och det är jag absolut inte utan jag tycker att man borde få ivarjefall något mer för detta.

Någon som har erfarenhet om detta så tas det TACKSAMT emot.

Kram på dej

• Svar på tråden Ersättning för Celiaki/glutenintolerans?
  • Ullis69

*puffar*

Undrar oxå exakt samma sak. Fick diagnosen i höstas men har inte kontaktat Trygg Hansa ännu...

• abnocto

Celiaki anses som ett handikapp hos vissa bolag och jag tror det varierar mellan 1-5% och kan ge olika mycket. Förr gav det mycket mer pengar men eftersom det blivit så vanligt tror jag de har sänkt beloppet. När min dotter fick det för 15 år sedan fick hon 50000 kr som vi förvaltar på bästa sätt men jag kommer inte ihåg vilket bolag vi hade.
    Däremot kan man få ersättning beroende på var i Sverige man bor. I Östergötland får man av Landstinget 200kr/mån, i andra inget och i vissa mycket mer eller rabatt på produkter.
    Det bästa är att fråga dietisten ni träffar. Ett annat bra sätt är att gå med i Celiakiförbundet så får man mer info, kan vara en bra början att få hjälp.

Svar på tråden Ersättning för Celiaki/glutenintolerans?