• nyår

farligt att gå till naprapat under början av graviditet?

Hej, är det ngn som vet om det är farligt att gå till en naprapat och få hjälp med låsningar i ländryggen och höftböjarmusekln i början av en graviditet?

• Svar på tråden farligt att gå till naprapat under början av graviditet?
  • Jenny26

Min Naprapat sa till  mig att han behandlar aldrig gravida kvinnor.

♥ Ebba, världens underbaraste flicka ♥
  • nyår

ok tack, jag har en tid hos min imorn som jag kanske ska avboka då. Vill inte riktigt fråga honom om han behandlar gravida kvinnor för halva mitt jobb går hos honom och det är så nytt och färskt och jag vill inte att det sprider sig.

• Jenny26

nyår: jag vet inte om det gäller alla och en del kanske gör det utan problem. Men min naprapat sa att det kan mjuka upp fogarna och så kan man senare i en graviditet sätta igång värkarna.

• nyår

ok, tack. Jag tror jag avbokar så ska jag kolla med BM i veckan.

• Snurran1

Jag har gått hos min naprapat senast i vecka 34. Hon har t o m en speciell gravidsäng med hål för mage och bröst. Tror att det beror på vem man går hos. Min naprapat gör inte vissa saker som hon gjorde innan jag blev gravid och hon jobbar inte lika djupgående i muskelaturen. HELT UNDERBART att få ligga på magen en timma! Flört

• Chaplin

Jag gick hos en naprapat flera gånger min förra graviditet. Jag frågade honom uttryckligen om det var ok, vilket han försäkrade mig om att det var. Första besöket var kring vecka 6 och sista runt vecka 12. Jag var dessutom hos två olika, på olika kliniker.

Under min första graviditet var jag hos en naprapat runt vecka 16 och ett par veckor frammåt. Det var en annan naprapat och han försäkrade också att det inte var någon fara.

Möjligen beror det på var man blir behandlad. Jag fick behandling i framförallt nacken och axlarna.

• Jenny26

Alltså jag glömde skiva att det gällde när man blev behanlad i ryggslutet och ner mot bäcken osv, inte axlar och nacke osv

• Poloc
    Svar på #3
    Jenny26 skrev 2008-05-25 22:44:33 följande:
    nyår: jag vet inte om det gäller alla och en del kanske gör det utan problem. Men min naprapat sa att det kan mjuka upp fogarna och så kan man senare i en graviditet sätta igång värkarna.
    Antingen har du missförstått, eller så har din naprapat inte särskilt bra koll (vilket verkar underligt, då alla Leg naprapater har omfattande utbildning).

Finns INGEN anledning att vara nervös för kroppsbehandlingar hos naprapat/kiropraktor/osteopat/massör. Det är ett fåtal saker som ej bör göras på gravida, men sådant har välutbildade terapeuter koll på !

Om en terapeut väljer att ej behandla gravida så är det deras personliga val; det finns ingen vetenskaplig grund för att låta bli.

Och, som sagt, naprapater är legitimerade och innefattas av tystnadsplikt så de får inte prata med någon annan om sådant som kommer fram i en behandlig/som de pratat med sina patienter om.

Jag är själv kroppsterapeut + gravid. Har goda erfarenheter av behandlingar på gravida; både behandlingar jag gett och tagit emot. (Jag kommer självklart att ta behandlingar ända fram till förlossningen, och efter, för att hjälpa kroppen vara i bra funktion & form.)
  • maran

min naprapat ville inte behandla när jag var gravid men därimot masssera gick bra

Svar på tråden farligt att gå till naprapat under början av graviditet?