• Rosenlund

Byte av efternamn

Har fått klart av min sambo att han INTE vill gifta sig :( Självklart blir man ju besviken, hade lite hopp eftersom vi ändå är förlovade. Nu försöker vi få barn och när bebisen kommer vill jag ju att vi ska ha samma efternamn allihop som en "symbol" att vi hör ihop och är en familj. Har tankar på att byta efternamn till samma som min sambo men det känns lite löjligt... Men jag vill samtidigt verkligen att vi alla ska ha samma efternamn. Tror tyvärr inte han kommer ändra sig angående giftemål. Dett kommer väl inte bli aktuellt förren bebisen är på väg. Vad tycker ni jag ska göra? Är jag töntig som vill byta namn?

• Svar på tråden Byte av efternamn
  • Fruochmamma

Tycker inte det spelar någon roll ifall andra tycker det är töntigt eller inte. Gör det som känns rätt för dig - er - som familj.

(¯`°?.¸ ღ♥ Ludvig + Larsa + Tess + mamma = sant ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Rosenlund
    Fruochmamma skrev 2008-05-26 10:45:58 följande:
    Tycker inte det spelar någon roll ifall andra tycker det är töntigt eller inte. Gör det som känns rätt för dig - er - som familj.
    *hihi* Ja, det har du faktiskt alldeles rätt i. För min sambo spelar det ingen roll. Men vet ju inte vad hans mamma skulle tycka (är hennes efternamn då hans föräldrar inte heller är gifta).
  • Fru Sveden

Jag hade lite samma problem. Min sambo ville inte gifta sig enbart pga av att vi skulle ha barn tillsammans (han har dock ändrat sig nu då det finns väldigt många fördelar med att vara gift om man har barn ihop). Då det är självklart för både mig och min sambo att vårt barn / våra barn (om det blir fler) skall ta hans efternamn så kändes det lite ledsamt att han inte ville gifta sig. Jag skulle dock aldrig kunna få samma efternamn som min sambo om mitt barn om vi inte gifter oss då hans namn är ett taget namn som man måste döpas till, gifta sig till eller möjligen få hela släkten att gå med på att man byter det till sig och det känns ju lite löjligt.

Här står det lite om skillnaden mellan att vara sambos och att vara gifta. Det finns säkert mycket mer om man söker på google.

www.alltforforaldrar.se/page/artikel/gift-eller-sambo-nar-familjen-blir-storre

• Anisa

Strunta i vad andra tycker! Jag vill också att "min familj" ska ha samma efternamn. Vet dock inte om vi kommer gifta oss så småningom men annars vill jag också byta så att vi har lika. Gör som du själv känner, ingen utom DU  kan bestämma vad som är rätt eller fel. Lycka till!!

• Rosenlund

Nån mer som har erfarenhet av detta?

• saltflingan
    Fru Sveden skrev 2008-05-26 12:49:18 följande:
    Jag skulle dock aldrig kunna få samma efternamn som min sambo om mitt barn om vi inte gifter oss då hans namn är ett taget namn som man måste döpas till, gifta sig till eller möjligen få hela släkten att gå med på att man byter det till sig och det känns ju lite löjligt. H
    Är du verkligen säker på det? Jag har en kompis vars föräldrar var tvugna att be hela släkten om lov när de skulle gifta sig men att reglerna har ändrats efter det. Numera ska man kunna ta precis vilket namn som helst (med vissa restriktioner, var det inte en unge i veckan som inte fick heta pripps i förnamn?)Jag skulle kolla med..ehh skatteverket(?) vilka regler det är som gäller.
  • Fru Sveden
    saltflingan skrev 2008-05-27 11:38:15 följande:
    Är du verkligen säker på det? Jag har en kompis vars föräldrar var tvugna att be hela släkten om lov när de skulle gifta sig men att reglerna har ändrats efter det. Numera ska man kunna ta precis vilket namn som helst (med vissa restriktioner, var det inte en unge i veckan som inte fick heta pripps i förnamn?)Jag skulle kolla med..ehh skatteverket(?) vilka regler det är som gäller.
    Jag är inte helt säker angående om reglerna har ändrats, men jag tvivlar starkt på att om man har ett taget namn som nästan inga andra heter att vem som helst skulle kunna få byta till sig det då. Men jag kan ju ha fel. Dock känns det ändå super löjligt att byta till sig ett super ovanligt namn när man är sambo med en av dom som heter det då kan vi lika gärna gifta oss
  • muminmamman74

Varför vill han inte gifta sej?
    Min man tyckte inte heller att vi skulle gifta oss, men vi valde att gå till rådhuset för han ville inte vara i kyrkan så det kan ju vara ett alternativ.

• Rosenlund
    muminmamman74 skrev 2008-06-17 01:59:07 följande:
    Varför vill han inte gifta sej?Min man tyckte inte heller att vi skulle gifta oss, men vi valde att gå till rådhuset för han ville inte vara i kyrkan så det kan ju vara ett alternativ.
    Han säger inget skäl...säger att han bara inte vill. Tyckte med vi kunde ta nåt enkelt i rådhuset för jag vet att han inte vill ha nåt stort men... Nu är vi iallfall med barn så det kan ju hända sig att han ändrar sig nu :) *hoppas* 
  • driver28

Klart man vill ha samma namn i familjen. förr var det ju enkelt. man träffades, gifte sig, tog mannens namn och skafade barn. alla hade samma namn. nu med sambos, skilsmässor, sammanslagna familjer med barn från tidigare relationer kan det ju va lite knepigare.

Min fru behöll sitt tidigare namn hon fick som gift. När vi bestämde oss för att gifta oss ville vi ha samma namn i familjen. Varken jag eller hon var speciellt intresserade av att ha mitt efternamn, av olika skäl. vi fick reda på att jag inte kunde ta hennes namn som hon fick som gift enligt de regler som finns. Vi hittade helt enkelt på ett eget namn till henne som jag tog över när vi gifte oss :). Våra barn har alla både sin mammas och pappas namn. xxx-yyy typ :) så fick vi den samhörighetskänsla vi ville ha.

• Jaxon

Vet inte om denna tråd "lever" längre men här har du ett svar TS:

Du kan inte ta din sambos efternamn. Du kan endast få det om du gifter dig med honom.
    Däremot, om ni vill heta lika allihopa kan du och din sambo ansöka om att byta till ett helt nytt namn, som ni kommit på själva eller via namnförslag som du finner på www.prv.se/personamn Ansökan kostar 3000:- Sen kan er bebis få det efternamnet när hon/han föds via skatteverket.

Ha en bra dag!

~~*~~ Vääääntar ~~*~~
  • start

Skaffa inte barn med honom för kan han inte gifta sig med dig och knyta de äktenskapliga banden så ska du INTE ge honom ett barn.
    Ett barn har ni livet ut tillsammans men ett giftemål kan man ta bort om man så vill men den symbolen ett giftemål betyder är ändå något som väger tungt!!!

Svar på tråden Byte av efternamn