• whiiiii

Vad har nyfödda för skostorlek?

Jag tänkte bara höra av nyfödda har för skostorlek? Vi har nämligen fått ett par väldigt söta converseskor av ett par vänner och jag funderar lite på när vår lilla kommer kunna använda dem, så tänkte höra om någon vet vad nyfödda har för skostorlek ungefär, så man har något att utgå ifrån? De vi fått är i storlek 17

• Svar på tråden Vad har nyfödda för skostorlek?
  • majflickan

10-12 e det väl i strl på de minsta sockarna?

Strl 20 hade vår son som första skor när han var ca 1 år

Min älskade son ska bli storebror, BF 20/5
  • missteddy

fösta stockarna som jag här 10-12 så 17 hade han vid 9 månader ungefär

• Nikki S

Min dotter har storlek 17 nu, hon är 7 månader

• Im Fabulous

10-12 är minsta.

Min dotter är 6 mån snart och följer mittkurvan i längd och vikt, och hon har stl. 16-17 nu.

• Kryckan

Det kan faktiskt variera en hel del. Vi har två barn och trots att de vägde ganska lika, är födda i samma vecka (3 veckor för tidigt) och var nästan lika långa så hade sonen MYCKET större fötter än dottern.
    Så det är jättesvårt att generellt svara på.
    Men om eran knodd får stora fötter som kommer den nog ändå att kunna ha stl 17 en liten stund.

Om ni kikar på HM/Lindex/POP eller liknande så har de ju storleksguider för olika åldrar, kika på dem, men sen kan det som sagt variera kraftigt mellan barn och barn.

• Jenny26

Vår dotter började använda sina Lacostskor i stl 17 när hon var ca 8 månader och då var dom riktigt stora Nu vid snart 16 månaders ålder har hon stl 20-21 i skor.

♥ Ebba, världens underbaraste flicka ♥
  • Im Fabulous

Hah! Enligt HM's storleksguide ska 16-17 passa 2 månadersbebisar. Känner ingen vars bebis kunnat ha 16-17 så tidigt.

• whiiiii

Oki, men vad kul att den lille kommer kunna ha skorna när h*n är lite äldre, för när de är precis nyfödda så känns det lite onödigt att kränga på dem skor, om det inte ska vara bara för fint..

• Kryckan

Kanske ska tillägga att sonen som snart är 8 månader har stl 20 redan!
    Dottern var hade stl 19 då hon var över ett år!! Så det varierar som sagt.

• Beckah82

En nyfödd har väl runt 7-8 cm lång fot oftast. Mät innermåttet på skon. Det ska vara fotens längd + 1,5 cm. Iofs inte såå himla viktigt med tillägg när de inte går men ändå

Min son har rätt stora fötter och hade kanske strl 17 när han var runt 3 månader.

♥ Mamma till Victor 980815 och Alvin 070705 ♥ busig.sida.nu
  • whiiiii
    Im Fabulous skrev 2008-05-26 11:39:30 följande:
    Hah! Enligt HM's storleksguide ska 16-17 passa 2 månadersbebisar. Känner ingen vars bebis kunnat ha 16-17 så tidigt.
    Nej, jag tycker de ser lite stora ut för att passa en nyfödd
  • MammaOsa

Stl 10-12 skulle jag tro

Vår dotter på 13 månader har stl 18 så det kan variera väldigt

• Jenny 1976
    Kryckan skrev 2008-05-26 11:38:23 följande:
    Det kan faktiskt variera en hel del. Vi har två barn och trots att de vägde ganska lika, är födda i samma vecka (3 veckor för tidigt) och var nästan lika långa så hade sonen MYCKET större fötter än dottern.Så det är jättesvårt att generellt svara på.Men om eran knodd får stora fötter som kommer den nog ändå att kunna ha stl 17 en liten stund.Om ni kikar på HM/Lindex/POP eller liknande så har de ju storleksguider för olika åldrar, kika på dem, men sen kan det som sagt variera kraftigt mellan barn och barn.
    Precis likadant för oss, jag kunde skrivit det inlägget. Båda var tre veckor tidiga, pojken min kunde inte ha någon av alla babysockor Det var till att ut och shoppa. Dom kommer stå stadigt på jorden sen iallafall förhoppningsvis

Men jag tror nog de flesta nyfödda har runt storlek 13-15 eller där omkring.
    Stolt mamma till Moa 061208 och Sebastian 080204
Svar på tråden Vad har nyfödda för skostorlek?