• Anonym (...)

Återkrav från CSN på grund av att jag har läst gamla kurser

Höstterminen 2006 och vårterminen 2007 studerade jag på högskola med studiemedel. Då jag hade släpande kurser på mitt program registrerade jag mig bara på de nya kurser jag hade för avsikt att läsa och tänkte ta gamla poäng resterande tid (både hela kurser och endast tentor).

Nu har jag fått hem brev (eller nej, breven dyker inte upp trots rätt adress, men jag hade tur och fick mail och kunde gå in och läsa med bankid) om att jag ska komplettera min ansökan och att jag inte var registrerad på tillräckligt många poäng. Skickade ett studieintyg som klart och tydligt visade att jag visst var registrerad på kurser som gott och väl täckte den omfattning jag har fått studiemedel för och skrev också i brevet att jag inte har registrerat mig på nya kurser för att jag läser ett program och har ämnat att slutföra det.

CSN svarar med brev igen och skriver "Omregistreringar för att t.ex. endast göra en omtentamen anses inte innebära att man läser kursen för perioden." Och fortsätter vidare med att stapla upp vilket antal poäng jag har klarat under perioden (vilket jag inte trodde var relevant, har aldrig hört talas om någon som har fått betala tillbaka för att de har missat tentor, däremot inte få mer studiemedel.) De fortsätter vidare med att jag måste be min "skola" (universitet) om ett intyg om att jag har studerat på heltid.

Jag är minst sagt chockad. Har aldrig haft för avsikt att lura till mig studiemedel och har tidigare dels missat kurser och registrerat mig på en högre studietakt än 100 % (väldigt dumt så här i efterhand) och har därför inga nya kurser att registrera mig på. Jag har även under en period studerat utan studiemedel. Där jag läser fungerar det så att om man är registrerad på en kurs så är man det och har rätt att skriva tentamen och liknande.

När jag försöker söka information om det här på CSN:s hemsida och med google så hittar jag absolut ingenting. Alla länkar till regelverk uppskattas oerhört. Just nu är klumpen i halsen så stor att jag inte fixar att ringa till CSN själv. Jag behöver fakta.

• Svar på tråden Återkrav från CSN på grund av att jag har läst gamla kurser
  • Fiffis

För att få csn måste du ju läsa in ett visst  antal poäng i veckan!

• fabri

CSNs regler är krångliga. Tyvärr tror jag inte du kan få poäng för att du tänker läsa kurser du redan är registrerad för.

Mitt viktigaste råd till dig är dock att när du ringer till CSN ska du se till att ta namn på den du pratar med. Reglerna är (eller var iallafall) så krångliga att inte ens CSNs handläggare verkar ha koll på dem. DÅ kan det vara bra att veta vem som har sagt vad.

Om jag var du skulle jag försöka registrera mig på fler kurser. Det betyder ju inte att du måste gå dem! Att få ett intyg från skolan om att du studerat på heltid lär inte vara något problem, särskilt inte om du läser på ett program.

Lycka till!

• SilentStar

jag blev också tvingad att återbetala 6000 kr för att jag inte klarat en kurs på komvux trodde också tat det var så att man inte fick fortsatt studiemedel om man missade nån tenta, men tydligen inte.

• Tokaungen

Vet inte om jag förstår riktigt...

Du får nu studiemedel för heltidsstudier men du kommer bara upp i heltudsstudier om du räknar med omtentor etc? Stämmer det?

I så fall har CSN rätt eftersom du inte kan få studiemedel för kurser du redan har läst.

Eller läser du "nya" kurser som omfattar heltid?

• Anonym (...)

Om ni läser lite noggrannare så gäller det här 1.5-1 år tillbaka i tiden. Jag läste heltid, men en del gamla kurser. Inget annat. Har nu fått besked från CSN att jag måste bevisa att jag har gått på föreläsningarna. Det togs ingen närvaro på dessa och många av dem går det 100+ studenter på. De flesta föreläsare har ingen aning om vad jag heter och speciellt inte när det gäller så långt tillbaka i tiden. Idag studerar jag inte.

• Tokaungen

Men i heltiden ingick kurser du tidigare läst så att det blev 20 poäng totalt?

Eller låg de gamla kurserna utöver det du läste inom programmet så att du egentligen tog 30 poäng istället för 20 den terminen?

• Anonym (...)

Ja, alltså jag har studerat på heltid, men en del var gamla kurser. Allting inom mitt program. Problemet är att jag inte hoppade på nya kurser eftersom jag inte visste att jag skulle göra det. Antog dumt nog att om jag studerade heltid så räckte det. Och jag har givetvis inte räknat med redan avklarade moment i de kurserna utan endast nya poäng som ej är tagna.

• Tokaungen

Anonym (...) skrev 2008-05-26 15:20:56 följande:

Ja, alltså jag har studerat på heltid, men en del var gamla kurser. Allting inom mitt program. Problemet är att jag inte hoppade på nya kurser eftersom jag inte visste att jag skulle göra det. Antog dumt nog att om jag studerade heltid så räckte det. Och jag har givetvis inte räknat med redan avklarade moment i de kurserna utan endast nya poäng som ej är tagna.
    Men blir det bara heltid om du räknar in de gamla kurserna? Om det i heltiden bara är nya kurser, dvs såna du tidigare inte fått studiemedel för, är dte ju inga problem.

Men när du säger "nya poäng som ej är tagna" menar du då poäng som du inte tagit men som ingick i kurser du tidigare läst/varit registrerad på?
  • Anonym (...)

ehm ja, då hade jag inte haft några problem. Det handlar som sagt om ej tagna poäng på tidigare lästa kurser. Och nu har CSN gett besked om att jag måste bevisa att jag deltagit aktivt och gått på föreläsningar, vilket inte direkt är lätt så här över ett år i efterhand. Det jag borde ha gjort vet jag, men det är något år sent nu och jag fick aldrig någon information om att det var det som gällde och kunde inte drömma om att det var så. Konstigt nog har jag aldrig hört talas om det här problemet tidigare, men det beror nog på att jag hade oturen att fastna i en stickprovskontroll och det har väl inga av mina vänner gjort..

• Anonym

Skall du argumentera mot en handläggare på en statlig instans måste du ha argument som håller och går att backa upp annars är det bara att betala.

Svar på tråden Återkrav från CSN på grund av att jag har läst gamla kurser