Återkrav från CSN på grund av att jag har läst gamla kurser
Höstterminen 2006 och vårterminen 2007 studerade jag på högskola med studiemedel. Då jag hade släpande kurser på mitt program registrerade jag mig bara på de nya kurser jag hade för avsikt att läsa och tänkte ta gamla poäng resterande tid (både hela kurser och endast tentor).
Nu har jag fått hem brev (eller nej, breven dyker inte upp trots rätt adress, men jag hade tur och fick mail och kunde gå in och läsa med bankid) om att jag ska komplettera min ansökan och att jag inte var registrerad på tillräckligt många poäng. Skickade ett studieintyg som klart och tydligt visade att jag visst var registrerad på kurser som gott och väl täckte den omfattning jag har fått studiemedel för och skrev också i brevet att jag inte har registrerat mig på nya kurser för att jag läser ett program och har ämnat att slutföra det.
CSN svarar med brev igen och skriver "Omregistreringar för att t.ex. endast göra en omtentamen anses inte innebära att man läser kursen för perioden." Och fortsätter vidare med att stapla upp vilket antal poäng jag har klarat under perioden (vilket jag inte trodde var relevant, har aldrig hört talas om någon som har fått betala tillbaka för att de har missat tentor, däremot inte få mer studiemedel.) De fortsätter vidare med att jag måste be min "skola" (universitet) om ett intyg om att jag har studerat på heltid.
Jag är minst sagt chockad. Har aldrig haft för avsikt att lura till mig studiemedel och har tidigare dels missat kurser och registrerat mig på en högre studietakt än 100 % (väldigt dumt så här i efterhand) och har därför inga nya kurser att registrera mig på. Jag har även under en period studerat utan studiemedel. Där jag läser fungerar det så att om man är registrerad på en kurs så är man det och har rätt att skriva tentamen och liknande.
När jag försöker söka information om det här på CSN:s hemsida och med google så hittar jag absolut ingenting. Alla länkar till regelverk uppskattas oerhört. Just nu är klumpen i halsen så stor att jag inte fixar att ringa till CSN själv. Jag behöver fakta.