• annica26

Validering/reel kompetens?

Nu vill jag ha er hjälp, jag har tänkt att söka till ssk, behörigheten har jag men betygen ligger bara kring medel sedan de gamla betygssystemet 1-5. Gick ut vårdgymnsiet 96.
    har ej gjort högskoleprovet och nu ska ju det tas bort att man kan söka på HP och arbetslivserfarenhet.

Fick höra på jobbet att man tydligen kan söka validering/reel kompetens direkt till högskolan, någon som gjort detta och kommit in..?
    Så här står det på HIG Gävles sida:
    Reel komptens är en persons samlade kompetens,oavsett hur den införskaffats och dokumenterats.
    I bedömningen värderas kunskaper och erfarenhet från arbetslivet.
    Det är viktigt att de förkunskaper du åberopar ska vara relevanta för den utbildning du söker, och att kunskaperna ska styrkas och bevisas.

sedan är det ett papper som ska fyllas i bla ska man skriva i förkunskaper som åberopas, vad menas med det?
    Sedan ska man beskriva dom förkunsper som gör det möjligt att klara den utbildning jag sökt.

Jag har jobbat inom vården sedan 96, både som usk,ambulanssjukvårdare och nu som skötare inom barn och ungdomspsykiatrin (nyss fått en tillsvidareanställning).

• Svar på tråden Validering/reel kompetens?
  • Tokaungen

Reell kompetens är till för dem som inte har behörighet att söka till högskolan men som har den faktiska kunskapen. Ett exempel kan vara en person som saknar betyg i engelska men därefter har bott i England i tio år.

Reell kompetens/validering är inget alternativ för dig eftersom du redan har behörigheten. Det stämmer att högskoleprovet+arbeslivserfarenhet ska tas bort som urvalsgrupp - däremot inte enbart högskoleprovet.

Du bör därför göra HP för att öka dina chanser att komma in.

Lycka till!

• wanjis

Endel högskolor har så att man kan söka med behörighet och särskild kompetens. Ett exempel är just en ssk utb. Rödakorsets Högskola.
    citat från;
    www.rkh.se/html/utbildning/sskprog/sarskilda.htm

Individuell prövning/av högskolan beslutade urvalsgrunder

Om du är behörig till utbildningen men inte kan konkurrera med dina meriter finns möjlighet för högskolan att göra en individuell prövning. Det kan t ex vara intervju eller specifik arbetslivserfarenhet.
    Din ansökan om prövning skall innehålla skriftlig motivering om varför högskolan skall ge dig förtur, samt intyg och betyg du vill åberopa.

Lycka till.

• Tokaungen
    Svar på #4
    Men titta där! Toppen för TS!
  • annica26

Hmmmm undra om det bara är röda korsets högskola då som man söka på reel kompetens/validering fastän man har behörigheten??

Jag har behörigheten men alldeles för dåliga betyg för att någonsin komma in, och högskoleprovet vll jag verkligen inte göra=(...

• wanjis
    Svar på #6
    Jag tror att det finns på fler skolor. Jag tycker att Du ska ringa till den skola som Du är intesserad av och höra med deras studievägledare.
Svar på tråden Validering/reel kompetens?