Validering/reel kompetens?
Nu vill jag ha er hjälp, jag har tänkt att söka till ssk, behörigheten har jag men betygen ligger bara kring medel sedan de gamla betygssystemet 1-5. Gick ut vårdgymnsiet 96.
har ej gjort högskoleprovet och nu ska ju det tas bort att man kan söka på HP och arbetslivserfarenhet.
Fick höra på jobbet att man tydligen kan söka validering/reel kompetens direkt till högskolan, någon som gjort detta och kommit in..?
Så här står det på HIG Gävles sida:
Reel komptens är en persons samlade kompetens,oavsett hur den införskaffats och dokumenterats.
I bedömningen värderas kunskaper och erfarenhet från arbetslivet.
Det är viktigt att de förkunskaper du åberopar ska vara relevanta för den utbildning du söker, och att kunskaperna ska styrkas och bevisas.
sedan är det ett papper som ska fyllas i bla ska man skriva i förkunskaper som åberopas, vad menas med det?
Sedan ska man beskriva dom förkunsper som gör det möjligt att klara den utbildning jag sökt.
Jag har jobbat inom vården sedan 96, både som usk,ambulanssjukvårdare och nu som skötare inom barn och ungdomspsykiatrin (nyss fått en tillsvidareanställning).