• jollydolly

Hur värmer ni era smakportioner???

Har börjat med smakportioner och jag gjorde igår potatispuré av kokt potatis, bröstmjölk och smör. Serverade det när det var lagom varmt och sen har jag lagt resten i en burk i kylskåpet som jag tänkte ge idag. Har läst lite om temp osv och såvida man ska värma i micron eller i vattenbad. Känns ju helt klart att det är smidigast om man kan dra det en kort stund i micron eller är det inte bra?? Tänkte eftersom det är smakportion så är det ju typ en matsked så det känns som ett meck för så lite med vattenbad osv...

Hur gjorde/gör ni??

• Svar på tråden Hur värmer ni era smakportioner???
  • Alvi

Kokar i kastrull. Gillar inte micro, känns inget bra att ge micrad mat.

Ule buku på er!
  • Alvi

Just EFTERSOM det är så liten mängd tycker jag det känns jättebra med vattenbad annars.

Ule buku på er!
  • jollydolly

Men vattenbad? Hur gör ni då?? Lägger det lilla i en burk och sänker ner i varmt vatten eller??

• Alvi
    jollydolly skrev 2008-05-26 13:53:10 följande:
    Men vattenbad? Hur gör ni då?? Lägger det lilla i en burk och sänker ner i varmt vatten eller??
    Jäppjäpp.
    Hett vatten och rör med en sked.
    Ule buku på er!
  • januaribebba

kanske en dum fråga men måste det vara varmt? jag gav min lilla gröt som hade svalnat. e de dåligt?

• strojes

Här värms det i micron. Om man rör ordentligt efteråt så fördelas värmen så att bebisen inte bränner sig.
    januaribebba: Hemlagad mat ska värmas ordentligt (70 grader) eftersom risken för bakterier finns. Men sedan kan ju inte bebisen äta så varm mat så den ska ju svalnas av men att äta tex gröt som stått framme ett par timmar är kanske inte det bästa. Däremot barnmatsburkarna man köper i affären kan ätas som de är (behöver inte värmas pga bakterierisken).

• januaribebba

okej gröten va ju nylagad men hade svalnat så då va de väl ingen fara men ska tänka på det. tack

Svar på tråden Hur värmer ni era smakportioner???