• Alvi

Barn som skriker och skriker - har man slutat älska om man blir likgiltig?

Jag skrev i chatten som pågår just nu på aftonbladet.se, här nedan ser ni konverationen.

Vad anser ni om Aftonbladets mening "Är man likgiltig har man slutat älska?"
    Visst var det kanske fel av mig som totalt utsluten nybliven tvåbarnsmamma och gräsänka att inte kunna göra mer än att hålla om mina barn, men att kalla det "misstag?"
    Hon svarade ju inte riktigt på min fråga;
    Vad anser du om det jag citerade? Jag tycker det är fel skrivet!

..........................................................

Mona
    säger: Hej. I artikeln som finns här på aftonbladet.se står det i texten om hur man tröstar sitt barn "Är man likgiltig har man slutat att älska". Men det stämmer väl ändå inte!? Min son skrek och skrek som liten, och jag var ensam i veckorna och har även en dotter med funktionshunder. Om kvällarna satt jag i soffan, LIKGILTIG inför min sons skrik, och även dotterns gnäll och bara stirrade rakt fram, med armarna runt dem. Jag slutade INTE älska min son, jag försökte bara hantera situationen. Vad anser du om det jag citerade? Jag tycker det är fel skrivet! Mvh.

window.scrollTo(0,400000); Åsa Landberg säger: Ibland blir föräldrar utsatta för alldeles för stark press. En del tar till våld, men det finns också andra misstag man kan göra när man inte orkar. Det viktigaste är att det finns stöd att få för dem som behöver det.
    Ule buku på er!
  • Svar på tråden Barn som skriker och skriker - har man slutat älska om man blir likgiltig?
  • pamina

Helt sjukt! Man reagerar ju så till slut. Bara hålla om. Vad ska man göra då???

• Grönögat

Men hallå, man är väl människa och inte robot? Vem orkar tjoa och tjimma eller le och gullegulla om barnet har gallskrikit flera dagar i rad? Då måste man vara hög på speed i såna fall!
    Ah, what a load of bullshit.

• Essi73

Alltså.. jag fattar inte men jag kan svara på din fråga;

-Nej man har inte slutat älska!
    Jag var gräsänka jag med då jag satt och höll om Lillfis men en apatisk blick och känsla. Skitläskigt och jag kan inte förklara känslan på ett vettigt vis men jag vet att jag tänkte "Ramlar han nu så bryr jag mig inte".

Det hade för min del inget med att jag inte älskade honom, mitt psyke bara sa "Stopp".

Åter igen, svar: Nej.

• Nirnaeth

Men herregud..!

Min son skrek sig igenom sitt första halvår, jag hade öronproppar i tillslut, för att orka bära och krama honom när han vrålade som värst.
    Det betyder knappast att jag slutat älska honom!
    Jag kunde också bara "stänga av" mig själv, bli helt apatisk, men ändå fortfarande hålla i honom. Man måste koppla bort för att orka, helt enkelt. Det är så psykiskt påfrestande med ett barn som bara skriker, så man gör vad man kan för att hålla ut.

*~*~ Att styla en Volvo, är som att sminka en gris~*~*
  • Niwa78

självklart slutar man inte älska sina barn för att de skriker och man blir likgiltig.
    vår son hade kolik i 6 månader och min kropp "stängde av" känslorna rätt tidigt för det var enda sättet att hantera det ananrs hade jag gått under och bara gråtit jag med bara för jag tyckte så synd om honom o var så trött.
    jag bar, vyssade,sjöng, klappade,pratade allt man kunde tänka sig men inget hjälpte. kroppens sätt att hantera det var att bli likgiltig, vilket försvann lika fort när grabben hade sina glada stunder utan magknip.
    Jag ÄLSKAR min två son över allt annat trots kolik när han var liten!!

• Suzisuze

Intressant tråd- och debatt.
    jag håller med er som beskriver den oerhörda trötthet och hur jobbigt det är att höra sitt ÄLSKADE barn skrika.
    Ja, älskade barn, det är det det handlar om. Det är nästan OMÖJLIGT att i förväg förstå vad 60 kolikkvällar kan ställa till med där hemma, om man har sitt första barn.
    Bägge mina barn sov oroligt och hade kolik. Men i bägge fallen så slutade det efter ca 12 veckors ålder och vi mår toppen!!! Jag trodde jag skulle bli tokig när dottern skrek (barn nummer 1) och vussjade och bar tills jag tuppade av.
    Nu när sonen hade bekymmer med magen ( alla tecken pekade på "bara" kolik) så lade vi honom i vagnen och körde den lugnt och sansat i hallen, samtidigt som vi åt godis
    För vi visste att det vara "bara" 7 veckor till av skrik.
    Och det blev ju bättre!

Man slår inte sitt spädbarn bara för att det skriker- man slår/skadar det för att man är en labil och skadad individ. Jag VÄGRAR tro ngt annat, eller ens ge det en förklaring. ( jo, förklaringar finns det många)

• Ninalu

Klart att man kan reagera så till slut. Och det är en fruktansvärd känsla.

Tror dock att Åsa Lindberg svar mer försöker "säkra upp" en situation då man ignorerar barnet så pass mkt att det leder till vanvård. Ett klumpigt och lite fegt svar, tycker jag.

• Alvi

Stort tack för era svar! Jag är glad över att ni faktiskt håller med mig - jag trodde ju att Åsa Lindberg skulle göra detsamma, och tappade hakan när jag fick hennes svar!

Kanske känner hon nåt slags ansvar mot Aftonbladet med...? Att inte dissa det de skriver....

Ule buku på er!
Svar på tråden Barn som skriker och skriker - har man slutat älska om man blir likgiltig?