• sakoline

Somatisk avdelning?

Ska ev. extrajobba på ett äldreboende. Jag berättade att jag jobbat på demensavdelning och då frågade han i telefon "men du har även jobbat på vanlig somatisk avdelning?" Ja sa jag, men tvekar lite... Jag har jobbat på ett äldreboende med gamla som liksom var "vanliga" äldre, en del friskare än andra. Är det en somatisk avdelning?

• Svar på tråden Somatisk avdelning?
  • bustösen

jag har fattat det som att somatisk avdelning är vanlig äldrevård, men eftersom jag bara sommarjobbat så kan jag ha fel.

• sakoline

Vad skönt, så tolkade jag det som också. Då ljög jag inte.

• Dame72

För mig är en somatisk avdelning en avdelning som riktar in sig på att behandla fysiska sjukdomar. Man skiljer på somatik och psykiatri.
    Men om sen den du pratade med menade på sjukhus eller inom kommunen/äldreomsorgen det vet jag ju inte.

sakoline skrev 2008-05-26 14:02:53 följande:
    Vad skönt, så tolkade jag det som också. Då ljög jag inte.
  • bustösen
    Dame72 skrev 2008-05-26 16:12:43 följande:
    För mig är en somatisk avdelning en avdelning som riktar in sig på att behandla fysiska sjukdomar. Man skiljer på somatik och psykiatri. Men om sen den du pratade med menade på sjukhus eller inom kommunen/äldreomsorgen det vet jag ju inte.
    men ofta så har ju de äldre antingen problem med psyket eller med fysiken, annars hade de ju bott "hemma". Iallafall i vår kommun så är det jättesvårt att få plats på ålderdomshem om man inte har särskilda skäl.
  • Dame72

Jag förklarade ordet.
    För mig indelas inte kommunens äldreboenden så mkt i psykiska eller somatiska boenden. Iof så gör dom ju det, det finns speciella demensboenden, för dementa som när dom flyttar in är ganska fysiskt friska. Men där jag bor och jobbar så bor dessa människor kvar på demensboendet även när kroppen säger ifrån. Så man är med och vårdar även det fysiskt sjuka.
    Eg syftade jag på indelning inom slutenvården, dvs på sjukhus. Därför skrev jag också att jag vet ju inte om ni pratade enbart om äldrevården i kommunen eller på sjukhus.

bustösen skrev 2008-05-26 16:44:47 följande:
    men ofta så har ju de äldre antingen problem med psyket eller med fysiken, annars hade de ju bott "hemma". Iallafall i vår kommun så är det jättesvårt att få plats på ålderdomshem om man inte har särskilda skäl.
  • Dame72

Tillägg:
    Men lika ofta bor det dementa människor på "vanliga" äldreboenden.
    Det skiljer sig säkert från kommun till kommun.

• sakoline
    Dame72 skrev 2008-05-26 17:12:38 följande:
    Tillägg:Men lika ofta bor det dementa människor på "vanliga" äldreboenden.Det skiljer sig säkert från kommun till kommun.
    Jo exakt. De flesta är väl mer eller mindre dementa, som bor på omsorgsboende.
    Det gäller ett äldreboende också ja.
Svar på tråden Somatisk avdelning?