• basketmia

Thailand - Hur fort efter kvoten kommit får man iväg papprena?

Vi hoppas på att kanske komma med i FFIA:s Thailandskvot för 2009 (har stått i kö sedan 22 januari 2007). Det jag funderar på är om kvoten kommer i slutet på februari när kan man ha skickat ivär papprena och börja räkna ner på den ca två åren man har kvar att vänta?

Man vill ju gärna veta på ett ungefär även om det finns väldigt många saker som ska falla på plats:
    1. Det får inte dyka upp några krav som vi inte hittat som gör att vi inte passar in på Thailand.
    2. Vi måste komma med i kvoten.
    3. Det får inte vara något av papprena som tar extra lång tid att skaffa.

Hoppet är det sista som överger människan...

• Svar på tråden Thailand - Hur fort efter kvoten kommit får man iväg papprena?
  • xena

Hos AC fick några familjer tjuvstarta med att samla papper innan kvoten kom. Vi fick vänta ett par veckor innan vi fick klart besked att vi kommit med, sen fick vi vänta på att bli uppstartade, och vi har fortfarande inte fått skicka ansökan till Thailand. Men snart så ska vi väl få det. Har förstått att en del av att vi är så sena beror på att de bytte handläggare just efter att kvoten kommit. Som jag har förstått har det gått smidigare för andra tidigare.

• Misan9

Jag har för mig att förra året kom kvoten i februari, vi fick besked i februari/mars att vi fick sammanställa vår ansökan (har för mig att vi var nummer 6 i Ffias kö). Vi var färdiga och fick iväg ansökan i början av maj, men det tog nog ovanligt lång tid för oss pga att vi behövde ett nytt medgivande eftersom vi flyttat till ny kommun. Jag tror att ett eller två par fick påbörja sina ansökningar redan innan kvoten kom. Nu har vi avverket ett års köande...

Lycka till!

• Lillaludd

Det beror mest på er själva, med första barnet tog det oss 1,5 vecka att få ihop allt. Denna gång har det tagit 2 månader och vi är inte klara ännu... Det är väldigt lite papper som ska med till Thailand så det mesta är redan klart från hemutredningen, sedan ska det översättas, NP, UD och till sista Thailändska ambassaden innan det kan skickas. Är man snabb och bor i Sthlm, kan man hinna med de sista tre inom 2 dagar.
    Sedan är ju två år ingen exakt siffra, den kan ändra sig både uppåt och neråt till den dag ni kan få skicka, dessutom går inte Thailand i strikt turordning som t ex Kina, utan de kan plocka familjer som skickat senare än er eller välja er ansökan före någon annan, både frustrerande och spännande.

• basketmia
    Lillaludd skrev 2008-05-26 21:40:08 följande:
    Det beror mest på er själva, med första barnet tog det oss 1,5 vecka att få ihop allt. Denna gång har det tagit 2 månader och vi är inte klara ännu... Det är väldigt lite papper som ska med till Thailand så det mesta är redan klart från hemutredningen, sedan ska det översättas, NP, UD och till sista Thailändska ambassaden innan det kan skickas. Är man snabb och bor i Sthlm, kan man hinna med de sista tre inom 2 dagar.Sedan är ju två år ingen exakt siffra, den kan ändra sig både uppåt och neråt till den dag ni kan få skicka, dessutom går inte Thailand i strikt turordning som t ex Kina, utan de kan plocka familjer som skickat senare än er eller välja er ansökan före någon annan, både frustrerande och spännande.
    Att det inte är en exakt siffra är ju klart men något måste jag få hänga upp mig på. Att vänta en helt obestämd tid blir så ogripbart även om det är det som man gör. Sedan hoppas jag lite på att alla andra som hamnar inom kvoten är över 40 så att så att det bara är vi som kan bli tilldelade de yngsta barnen Så kommer självklart inte vara fallet och är inget som jag egentligen tror på men det är konstigt vad mycket skumma parametrar som man börjar ta hänsyn till i denna väntan.
Svar på tråden Thailand - Hur fort efter kvoten kommit får man iväg papprena?