• MalinEddie

Ska man byta till 1 år välling när barnen fyller ett eller hur funkar det för er?

Min dotter, 1 år, dricker sexmånadersvälling eftersom hon verkar gilla den. Hursomhelst det blir väldigt mkt välling på kvällarna nuförtiden så jag har funderat på att hon kanske inte blir mätt och behöver välling för sin ålder. Hur har ni gjort? Ni som ej ger välling behöver ej svara.
    Tacksam för svar!

• Svar på tråden Ska man byta till 1 år välling när barnen fyller ett eller hur funkar det för er?
  • Veladis

Mina barn har stannat vid 8-månadersvällingen så länge de druckit välling, Mild Fullkornsvälling från Semper. Om de hr fått fullkornsvällingen från ett år, så har ders magar ballat ur. Så vi har kört vidare med 8-månadersvällingen fram till ca 3 års ålder, men ökat mängden något. Sonen är nu 2 år precis och får 250 - 275 ml välling på kvällen.

• Pink Muffin

Om jag var du skulle jag prova med fullkornsvällingen från 1 år. Mättar bättre, men man får vara observant på förstoppning. Min son har ätit den från 10 månaders ålder och min drygt 3-åriga dotter älskar den ff!!

♥ Signe 050204 ♥ Alfred 061108 ♥ Valter 080706 ♥
  • strojes

Vi bytte vartefter dottern växte. 6-månaders mellan 6 och 8 månader och sedan vit 1 år gick vi över till 1-årsvällingen. Samma sort smakar ju ungefär samma även om det är för en annan ålder.
    Skillnaden mellan 6- och 8-månaders- och 1-års vällingen är ju att det blir mer och mer fullkorn i vällingen för mer mättnad och så anpassas ju näringsinnehållet efter åldern också.
    Prova med välling för 8-månader först och om det går bra så gå över till 1-årsvällingen.

• Sabre135

Vi bytte till 1-årsvällingen vid ca 10,5 månad. Man kan alltid blanda 50/50 av den och 8-månadersvällingen för att vänja barnet vid smaken och så magen hinner med. Borde ju gå att göra samma med 6-månadersvälling. Kan ju vara ganska stor omställning för magen att gå från 6-månaders till 1-års, det är ju ganska stor skillnad i konsistens.

• Multignutten

Vi kör fortfarande på 8 mån vällingen (Nestlé) eftersom vår son har så lätt för att bli förstoppad. Han får däremot fullkornsgröt och det går bra, vågar inte ge mer fullkorn med tanke på hans mage.

• auti

Nu har jag glömt vilken välling som är vilken men när vår stora pojke gick över till fullkornsvälling blev han jättedålig i magen. Diarré varenda dag. Tillslut gick vi till barnmedicin och fick reda på att väldigt många barn inte klarar av fullkornsvälling. Att det är för mycket fullkorn i den och att den läkaren inte alls rekommenderade den för barn. Jag gick tillbaka till mild välling och majsvälling.

Mina vänners barn har dock alltid druckit den men skulle ditt barn få problem med magen så kan du ju ana varför =)

• mona83

Jag ger mina barn 2år och 10.5 månader majsvällning och den är från 6 månader. Dom står sig jätte bra på den, dricker 220 ml morron och kväll.

• CCA

Min dotter har sedan 1årålder druckit hälften 8månader hälften 1år. Bara 1år vällingen klarar inte hennes mage av ens nu när hon är 20månader

• mrs christin

Vår dotter är 14 månader och vi har precis bytt över till 12 månaders fullkornsvälling från Nestlé. Hon har bara fått den ett par dagar, men de verkar funka bra.

• Veladis

Jag tycker det är intressant ang fullkornsvällingen från 1 år...
    Båda mina barn har blivit hårda i magen av den, men fullkorn borde ju rimligtvis sätta mer sprutt på magen? Nu ser jag ju i den här tråden att mina barn inte är ensamma om att få hård mage av ettårsvällingen, men varför blir det så?

Svar på tråden Ska man byta till 1 år välling när barnen fyller ett eller hur funkar det för er?