• Hanah

Hur tina fryst kycklingfilé?

I vattenbad? Hur varmt vatten? eller hur gör man bäst?

• Svar på tråden Hur tina fryst kycklingfilé?
  • CarlHerman

Smidigaste är att ta ut den och låta den tina i rumstemperatur några timmar.
    Hinner du inte det så går vattenbad bra. Jag brukar inte ha alls varmt vatten, tycker kycklingen lätt blir för varm (vit och lite tillagad) i kanterna då.

• Sofis

Jag tinar i micron, ca 15 min på lägsta värmen.

• Tristanya

varför ska du tina den? om du ska steka är det ju bara att steka, gör vi alltid.. annars låter du den tina på en tallrik övertäckt med plast eller nått..skulle jag gjort iaf!

• Lilla näktergal

Om du ska tina den snabbt så lägg den i plastpåse och sen i kallt vatten. Absolut inte varmt, då blir den äcklig och tillagningen påbörjas. I micron tycker jag också att den blir läskig och lite tillagad.

• Annalisa73

Om jag inte tagit fram ur frysen i tid brukar jag slänga in kycklingen i ugnen på låg temp. Det som blir genomstekt i kanterna skär jag bort efter en stund. Då brukar det även gå att dela kycklingen (och nu tänker jag på filéer, det kanske inte du har...?) Sen tinar jag en kort stund till innan jag tillagar kycklingen. Det jag skar bort från början går att bryna som det är, i småbitar. Krydda med salt, svartpeppar och flytande honung. De större bitarna ska du inte tina så att de blir vita i köttet, för det blir inte gott, tycker jag.
    Hoppas det funkar.

• Hanah

Tack för alla tips. Jag hade kycklingfiléer i frysen, har nu lagt de i en plastpåse i kallt vatten, får väl se hur lång tid det tar....
    På vilken värme ska man steka sen? I smör eller olja?

• Tristanya
    Hanah skrev 2008-05-26 16:59:05 följande:
    Tack för alla tips. Jag hade kycklingfiléer i frysen, har nu lagt de i en plastpåse i kallt vatten, får väl se hur lång tid det tar....På vilken värme ska man steka sen? I smör eller olja?
    vi steker i olja (vi använder alltid olja när vi steker) på medelvärme.. det ska ju bli genomstekt o märker man att det blir för påstekt på utsidan så får man ju sänka så det hinner bli klart innuti också! prova dig fram
  • oxytocin
    Hanah skrev 2008-05-26 16:59:05 följande:
    Tack för alla tips. Jag hade kycklingfiléer i frysen, har nu lagt de i en plastpåse i kallt vatten, får väl se hur lång tid det tar....På vilken värme ska man steka sen? I smör eller olja?
    Olja är nyttigare, smör är godare. Jag brukar bryna på båda sidor, och sen eftersteka under lock på svag värme och öser med vatten (och ev smaksättning) hela tiden, i ungefär en halvtimme. Alt bryna och in i ugnen lika länge.
  • PerG

Det bästa är att tina i kylskåp, i kallt vatten eller i micro. Om man tinar i rumstemperatur eller liknande finns risken att det bildas bakterier på ytan eftersom den tinar mycket fortare än kärnan.. Visserligen tillagar man ju kycklingen men att tina saker i rumstemperatur ökar ju risken för matförgiftning (även om risken är liten så länge man tillagar det ordentligt).

Så.. om du har gott om tid: Kylskåp. Om du har bråttom: Micro på låg effekt

Svar på tråden Hur tina fryst kycklingfilé?