• FruStolpe

Hur fårmar jag en traktor på tårtan?

Sonen fyller 3på söndagen och vill ha en traktor tårta. Tänkte göra en stor rektangulär tårta som jag utanpå breder chokladmousse, det ska liksåm se ut som en åker. Men sen vill jag ha själva traktorn mitt på "åkern"...hur gör man en sån? Vill helst ha den byggd av tårtbotten, så den blir ganska stor... Tacksam för tips!

• Svar på tråden Hur fårmar jag en traktor på tårtan?
  • mammaNena

hitta en bild på nätet eller liknande och rita efter den. Sk den vara i 3D eller den ska bara ligga på. du får köpa maripan och olika karamell färger.

• tamate

om man vill göra det enkelt så går det att klippa ut bilder i bakplåtspapper och använda strössel eller florsocker för att få till bilden man klippt ut. du kan ju även använda papperet som du klippt ut på tårtan och när du färgat allt annat tar du bort pappersbiten och så har du ett mönster.

- det som inte dödar härdar!
  • FruStolpe

Tack för svaren... Ska kolla in hos tårtproffsen..
    I 3d hade jag tänkt mig, så att jag kan bre ut färgad grädde på den sen. Marsipan och strössel går inte för de är socker i dem. Son nr.1 är diabetiker..

• mammaNena

det blir nog väldigt svårt att göra en 3D traktor i "tårtbotten material". den säckar nog ihop.

• FruStolpe
    mammaNena skrev 2008-05-26 17:33:37 följande:
    det blir nog väldigt svårt att göra en 3D traktor i "tårtbotten material". den säckar nog ihop.
    Bara den håller i en timme så är vi nöjda...sen är den uppäten så..
  • FruStolpe

images.google.fi/imgres&imgrefurl=ilmalaiva.vuodatus.net/blog/641057&h=360&w=480&sz=33&hl=sv&start=49&um=1&tbnid=qqk3HIwzWzFLtM:&tbnh=97&tbnw=129&prev=/images%3Fq%3Dtraktori%2Bkakku%26start%3D36%26ndsp%3D18%26um%3D1%26hl%3Dsv%26client%3Dfirefox-a%26rls%3Dorg.mozilla:sv-SE:official%26sa%3DN
    Här hittade jag lite modell.. Hon har bilder på hur hon format efterhand så..

• FruStolpe

Blev HEEELT fel...prövar snart på nytt....

• Lilla Linnéa

Wohoo jag har försökt mig på en traktor av tårtbottnar och grädde. Hihi resultatet blev inte som jag tänkt mig men sonen gillade den! Finns i mitt galleri. Men det är ingen skönhet hihi.

• FruStolpe

Lilla Linnéa skrev 2008-05-26 18:39:28 följande:

Wohoo jag har försökt mig på en traktor av tårtbottnar och grädde. Hihi resultatet blev inte som jag tänkt mig men sonen gillade den! Finns i mitt galleri. Men det är ingen skönhet hihi.
    Men den var ju fin..
    Hade tänkt min så som du har din bil bara att mindre, och sen sätta den utanpå en vanlig rektangulär tårta.
  • Lilla Linnéa

Ja.. det borde ju inte vara omöjligt! Det är lite lurigt med gräddtårtor, man får trixa mkt för att få det snyggt. Men det är ju bara fantasin som sätter stopp egentligen! Min son fyller år i sommar så jag håller redan på och funderar ut vad jag ska göra för slags tårta här näst. *S*

• superteddybear
    Svar på #12
    Enkelt och roligt sätt är att göra tårtan till en nyplöjd åker, kanske med gråa marsipanstenar till stenmur runt, för att sedan låta en ny leksakstraktor med plöja på åkern. Leksaken är ju sedan självklart en av födelsepresenterna...
Svar på tråden Hur fårmar jag en traktor på tårtan?