• Ajlil

Kännetecken för förlossningen är på gång hos katt?

Hittade en liten klump med koagulerat blod på golvet idag och kan bara spåra det till vår dräktiga katt. Är inte riktig 100% säker på när hon ska ha men det är nu inom de närmaste 2 veckorna i a f. 

Är det normalt att katten kan blöda lite? Som en slempropp på oss människor typ? Hon verkar som vanligt i alla fall. Vad finns det för kännetecken att förlossning är på gång? 

♥ ♥ ♥ Desirée -99 & Isabelle -03 ♥ ♥ ♥
  • Svar på tråden Kännetecken för förlossningen är på gång hos katt?
  • Cantina

Ett tecken är väl att hon drar sig undan och försöker hitta platsen hon vill föda på.
    En av våra gamla katter kom alltid och hämta någon av oss när det var dags. Hon ville inte vara ensam och det var inte förrän någon satt bredvid som hon lät ungarna komma.

• ChinChin

Jag märkte inget förrän jag blev blöt i knäet, då hade vattnet gått på henne. Men när jag tänker efter hade hon varit lite orolig och vaktat på vart jag tog vägen hela dagen, hon lämnade inte mig ur sikte.

• naadiine

Först och främst vill jag tydliggöra att vi inte har haft chans att sterilisera min katt, när vi köpte henne sa dem att hon var steriliserad (hon födde 6 ungar 5 månader senare) och ett kort tag efter att hon fått sin första kull försvann hon i två månader, och kom tillbaka dräktig. Eftersom hon var borta  två månader vet vi inte när hon blev dräktig, och inte heller när hon ska föda. Dock så är hon väldigt stor nu, ungarna är också stora känner man och de sparkar så man tror de ska spräcka magen på henne. Idag stannade jag hemma från universitetet eftersom jag fick för mig att det var dags idag. (Hennes första kull klarade hon inte att ta hand om själv, så jag fick göra i princip allt en människa kan hjälpa till med, och även om det oftast gäller förstagångsföderskor så vill jag inte riskera att hon är själv och det går fel) Meeen det verkar som att det inte händer idag. Hon har ännu inte satt igång med öppningsskedet utan ligger bara och spinner. Jag har bytt ställe åt henne flera gånger eftersom hon inte verkar trivas och vet nu inte längre vad jag kan göra. Någon som har något tips? Jag vet att man inte ska påskynda processen egentligen men jag kan inte vara hemma varje dag från universitetet om det inte sker idag...

Mvh

• naadiine

En sak till: nu när hon ligger i mitt knä så håller hon upp det översta benet som när hon föder. Men den kan ju vara för att hon vill att jag ska känna/klia på magen, det har hon börjat gilla de senaste dagarna... Ibland är det svårt att avgöra om hon spinner av välmående eller av smärta, men hon har inte fått några sammandragningar än vad jag har sett.  Tacksam för svar!

• Joico

Varför skriva i en 2,5år gammal tråd?? Starta en ny.

• naadiine

Oj, jösses, såg inte att den var så gammal. Tack!

Svar på tråden Kännetecken för förlossningen är på gång hos katt?