Viasats kundtjänst
Somliga saker gör mig riktigt förbannad och en av de sakerna är när företag har en usel kundtjänst.
Ikväll har jag ringt till Viasat för att säga upp vårt abonnemang hos dem.
Irritationen väcktes redan när jag efter 20 min i telefonkö (från plats 12) äntligen får veta att det är jag som står först i kön och när mitt samtal ska kopplas fram så blir något fel och istället kopplas det bort!
Förbannad ringer jag upp en gång till och får denna gång plats 15.
Tiden går oändligt sakta och den irriterande telefonsvararröstens monotona nedräkning "du har förnärvarande plats 13 i kön" gör mig inte direkt mer vänligt sinnad.
När det äntligen är min tur (25 min senare) så får jag verkligen tygla min lust att bränna av den stackare som klämkäckt svarar "välkommen till Viasat. Det här är NN!" . Det är ju knappast den personens fel att växeln lever sitt eget liv.
Jag tar istället ett djupt lugnande andetag och framför mitt ärende.
Visst var jag beredd att jag sedan skulle måsta ange ett skäl till varför jag inte längre vill ha Viasat, men vad jag inte var beredd på var den långa harang av försäljarargument och erbjudanden om "speciellt förmånliga priser bara till mig om jag väljer att stanna som kund" .
Efter att ha lyssnat på den slippriga försäljaren (som lät som en dumdryg 08:a med backslick och "jag-vet-bäst-attityd") började jag fundera på om jag på något sätt varit otydlig i framförandet av mitt ärende.
Jag upprepade tålmodigt:
"Nej, vi har bestämt att vi INTE vill ha något abonnemang hos er längre oavsett vilket förmånligt pris ni vill erbjuda oss
1. Den satellitmottagare som vi har via er är riktigt usel och vi har packat ihop den i ett förråd trots att vi har kvar flera månader av bindningstiden och NEJ vi vill INTE köpa en ny till ett fördelaktigt pris. Ni har inte den typ av mottagare som vi vill ha
2. Ni har inte det kanalutbud och den service som vi vill ha
3. Ni har just gett mig ett till argument och det är den usla kundservicen"
Då kommer den otroligt korkade frågan "Vad ska ni titta på nu då?"
Jag fick verkligen trycka ner hornen för att inte snäsigt svara "vår icke-extisterande postmodernistiska och dyra konst" men istället så tyglade jag mig och förklarade kort att vi valt deras betydligt mer serviceminded konkurrent som både erbjuder bättre villkor och ett bättre kanalutbud och att det är värt varje krona även om det kostar lite mer.
Tillslut efter drygt 10 minuters samtal så har polletten trillat ner och idioten på andra sidan telefonlinjen tycks äntligen förstå att jag vet vad jag vill och att jag inte går att påverka.
Men man kan ju undra hur många det är som är betydligt mer lättpåverkade än jag?
Hur många har bestämt sig för att säga upp sitt abonnemang men sedan inte orkat stå emot försäljarargumenten från kundtjänst?
Hur mycket provision har människan i kundtjänst för varje abonnemang som han/hon lyckas förhindra uppsägning på?