• TessaLisa

Viasats kundtjänst

Somliga saker gör mig riktigt förbannad och en av de sakerna är när företag har en usel kundtjänst.
    Ikväll har jag ringt till Viasat för att säga upp vårt abonnemang hos dem.
    Irritationen väcktes redan när jag efter 20 min i telefonkö (från plats 12) äntligen får veta att det är jag som står först i kön och när mitt samtal ska kopplas fram så blir något fel och istället kopplas det bort!
    Förbannad ringer jag upp en gång till och får denna gång plats 15.
    Tiden går oändligt sakta och den irriterande telefonsvararröstens monotona nedräkning "du har förnärvarande plats 13 i kön" gör mig inte direkt mer vänligt sinnad.
    När det äntligen är min tur (25 min senare) så får jag verkligen tygla min lust att bränna av den stackare som klämkäckt svarar "välkommen till Viasat. Det här är NN!" . Det är ju knappast den personens fel att växeln lever sitt eget liv.
    Jag tar istället ett djupt lugnande andetag och framför mitt ärende.
    Visst var jag beredd att jag sedan skulle måsta ange ett skäl till varför jag inte längre vill ha Viasat, men vad jag inte var beredd på var den långa harang av försäljarargument och erbjudanden om "speciellt förmånliga priser bara till mig om jag väljer att stanna som kund" .
    Efter att ha lyssnat på den slippriga försäljaren (som lät som en dumdryg 08:a med backslick och "jag-vet-bäst-attityd") började jag fundera på om jag på något sätt varit otydlig i framförandet av mitt ärende.
    Jag upprepade tålmodigt:

"Nej, vi har bestämt att vi INTE vill ha något abonnemang hos er längre oavsett vilket förmånligt pris ni vill erbjuda oss
    1. Den satellitmottagare som vi har via er är riktigt usel och vi har packat ihop den i ett förråd trots att vi har kvar flera månader av bindningstiden och NEJ vi vill INTE köpa en ny till ett fördelaktigt pris. Ni har inte den typ av mottagare som vi vill ha
    2. Ni har inte det kanalutbud och den service som vi vill ha
    3. Ni har just gett mig ett till argument och det är den usla kundservicen"

Då kommer den otroligt korkade frågan "Vad ska ni titta på nu då?"
    Jag fick verkligen trycka ner hornen för att inte snäsigt svara "vår icke-extisterande postmodernistiska och dyra konst" men istället så tyglade jag mig och förklarade kort att vi valt deras betydligt mer serviceminded konkurrent som både erbjuder bättre villkor och ett bättre kanalutbud och att det är värt varje krona även om det kostar lite mer.

Tillslut efter drygt 10 minuters samtal så har polletten trillat ner och idioten på andra sidan telefonlinjen tycks äntligen förstå att jag vet vad jag vill och att jag inte går att påverka.
    Men man kan ju undra hur många det är som är betydligt mer lättpåverkade än jag?
    Hur många har bestämt sig för att säga upp sitt abonnemang men sedan inte orkat stå emot försäljarargumenten från kundtjänst?
    Hur mycket provision har människan i kundtjänst för varje abonnemang som han/hon lyckas förhindra uppsägning på?

• Svar på tråden Viasats kundtjänst
  • calyppo

Hmm.. ja min mamma är en av dom som alltid går på deras skitsnack!

• TessaLisa
    calyppo skrev 2008-05-26 20:46:31 följande:
    Hmm.. ja min mamma är en av dom som alltid går på deras skitsnack!
    Tror inte att hon är ensam tyvärr.
    De kan vara väääldigt påstridiga
  • Winnertaco

Åh, vad jag skrattar! Har haft flera duster med dem, bland annat ville de att vi skulle betala min bortgågne svärfars räkning bara för att vi nu bor på samma adress som han gjorde! (Inte samma abbonemang, vi teckande et helt nytt) Jag fick bita mig i tungan säkert 10 gånger och förklara åter och åter att ni får skicka den till dödsbot, vi har inget med hans skulder att göra även fast vi råkar bo på samma adress och heta samma i efternamn. Sedan har vi fått olika bud på vad det billigaste abbonemanget är säkert tre gånger och alla är lika oförstående, men sedan visar det sig att de säger en högre summa eftersom de försöker sälja på en nått skit man inte bad om osv, osv! Suck!

• TessaLisa

Winnertaco: Ja fy. Låter exakt som dem.
    Vi har ett abonnemang hos deras största konkurrent, men med dem har vi aldrig haft några bekymmer.
    De har alltid hjälpt till när man har ringt och de har aldrig försökt pracka på en något som man tydligt visar att man inte vill ha.
    Konstigt att folk väljer att stanna hos Viasat

• calyppo

Mm konstigt! Min mamma blev lovad en ny box i flera år! De ringde och sa att om hon förnyade sitt abonnemang så skulle de skicka en ny för den gamla var så kass så det var typ en stor rand i TV:n. Det kom aldrig någon box.

• TessaLisa
    calyppo skrev 2008-05-26 21:00:46 följande:
    Mm konstigt! Min mamma blev lovad en ny box i flera år! De ringde och sa att om hon förnyade sitt abonnemang så skulle de skicka en ny för den gamla var så kass så det var typ en stor rand i TV:n. Det kom aldrig någon box.
    underligt. Nog har mina bekanta som blivit erbjudna en ny box också fått en, men kanske efter en ganska lång väntetid.
  • calyppo
    TessaLisa skrev 2008-05-26 21:05:08 följande:
    underligt. Nog har mina bekanta som blivit erbjudna en ny box också fått en, men kanske efter en ganska lång väntetid.
    ja och detta tog några år och många löften från olika säljare så det var ju inte bara en säljare som blåse henne utan det var ju flera stycken. hon fick dock boxen sen, efter några år som sagt
  • TessaLisa

Calyppo: ytterligare ett skäl till att aldrig mer bli kund hos dem

• minikiwi

Känns bra att veta att jag inte är själv med mitt hat för Viasat.

Viasat är att teckna ett avtal med djävulen. Inte ens som död får man säga upp avtalet. Hade inga problem alls med att säga upp olika abonnemang min pappa hade när han gick bort. Alla beklagade sorgen och var väldigt tillmötesgående utom just VIASAT.

• Jenny81

Vi däremot, har bara bra erfarenheter av Viasat, men INTE av Boxer. Vi hade strul med någon faktura som kommit bort i posten antagligen, de hävdade bestämt att de visst skickat. Vi fick en påminnelseavgift på en räkn ett halvår senare? De stängde av boxern. När vi ifrågasatte varför, så var det för att vi inte betalt. Men vi hade ju inte sett några räkn? Men då skulle vi söka upp Saida tyckte kundtjänst...

Svar på tråden Viasats kundtjänst