• jatilllivet

Att bo i falun, hur är det??

Ska eventuellt flytta till falun och undrar hur det är att bo där! Har småbarn. Snart tre stycken. Vilket/vilka områden är bra? jag vill ha nära till skola och dagis. Finns det bra öppna förskolor? Hur är det att föda barn på bb där? osv... berätta!

• Svar på tråden Att bo i falun, hur är det??
  • Vikatjejen

Jag bor i Falun. Kommer ursprungligen från Gävle och har även bott i Östersund och Göteborg. Trivs väldigt bra men vi bor utanför Falun i Vika, ca 2 mil. Det är en mysig stad med bra centrum. Men mycket beror ju på vilka grannar man får och vilket jobb man har. Folk är trevliga och det är så härligt att bo nära sjön. Skolorna är i överlag bra men det beror ju på så mycket på andra faktorer. Jag kan inte föreslå något område i Falun eftersom jag trivs bäst på landet. Men Källviken verkar trevligt! Lycka till!

• Martha

hejhej

Jag är uppvuxen i Falun bodde dock på landet mellan Falun och Borlänge, jätte mysigt. Men har gått i skolan inne i falun och har även haft mina kompisar inne i stan. Det är en jätte mysig stad med riktig stadskärna.

Källviken som nämns här uppe är väl det området som det byggs mest nya hus i för tillfället. Annars Har du slätta som har jätte fina radhus, dagis, mataffär skola. Eller Krondiket ett villa område, vet dock inte hur det är med dagis där?? Skola är det en bit till.  Främby finns oxå, där finns dagis å mataffär dock mest lägenheter. Sen har du Bojsenburg, lägenheter som ligger i längor med innegård med lekplasts på varje gård. Nära till dagis å matvaruaffär. Skola finns oxå.

Folk i allmänhet i Falun är lite fina i kanten. Men det märks nog mest om man jämför med exvis Borlänge som ligger ca 2 mil bort från Falun. Har alltid varit en skilland mellan dom städerna.

Just de ja.. Kan ju nämna byn där jag är uppväxt oxå, Olsbacka. Liten mysig by ligger nära Aspeboda som är lite större by. Dock ingen affär men Skola och dagis å Kyrka finns. 
    Fråga gärna om du undrar nått mer..

♥♥♥♥ Havanna 051014 & Malva 070326 ♥♥♥♥
Svar på tråden Att bo i falun, hur är det??