• Miss Mia

Kan man äta proteinbar/powerbar?

Jag har ibland ätit proteinbar som mellanmål. Det är ju gott och nyttigt. Nu läste jag bakpå en sådan bar(swebar) att de inte rekommenderar gravida och ammande att äta sådana. Men det förstår jag inte eftersom de innehåller ju protein och kolhydrater och borde således vara nyttiga att äta. Någon som vet?

• Svar på tråden Kan man äta proteinbar/powerbar?
  • Bebbefabriken

Hej!

Jag tror att de syftar på att proteinbar är ganska fettsnålt och att de lätt förknippas med viktnedgång. Jag äter själv rätt ofta proteinbar, just för att de är supergoda och bra mellanmål inte minst efter träning. Men flera gånger har folk hajat till och trott att jag bantat och inte tyckt att jag borde äta sånt. Säkert jättebra om man vill gå ner i vikt, men inget dåligt innehåll för en gravid tror jag

• Leather Cravat

Ni som brukar äta sådana, visst får man snabb energi av dom?
    Hade nämligen tänkt att ta med några sånna till förlossningen, om det nu är så att man får snabb energi av dom.

• Mrs Jennie B

Är det inte något med a-vitaminer oxå? Eller är det jag som är ute och cyklar nu?

• Labolinas

Innan min graviditet drack jag proteindrinkar, åt powerbars med protein etc och blev av PT avrådd från det, mycket p g a de ofta är vitaminberikade & innehåller mycket artificiellt socker som inte är bra under graviditeten. Dessutomj äter man ju ofta proteinbars för att antingen förhöja fettförbränningen, så jag har avstått från allt sådant sedan jag fick reda på att jag var gravid.

• Bebbefabriken
    Svar på #2
    Jag ska definitivt ta med några till min förlossning. Man får snabb energi och man blir snabbt mätt. Glöm bara inte att dricka mycket vatten till, eftersom de är så kompakta.
  • Leather Cravat
    Bebbefabriken skrev 2008-05-26 21:39:04 följande:
    Svar på #2Jag ska definitivt ta med några till min förlossning. Man får snabb energi och man blir snabbt mätt. Glöm bara inte att dricka mycket vatten till, eftersom de är så kompakta.
    Ah, good!
    Då ska jag ta med mig några då. =)
  • Miss Mia

Tack för alla inlägg. Jag tycker bara att det är så lätt att ha en sådan i väskan och att ta med en sån och äta när hungern faller på. Men man kanske ska fråga barnmorskan ändå för säkerhets skull. Jag ska dit nästa vecka.

Svar på tråden Kan man äta proteinbar/powerbar?