• soderblondie

Tungan gör att jag får andnöd på natten! Snälla hjälp med tips!

Har två nätter i rad vaknat flera gånger och då när jag försöker somna om, åker liksom tungan upp i gommen och jag kan jag inte andas genom näsan och känns som jag ska kvävas! Skit obehagligt!! Trodde först jag var täppt i näsan, men provade att trycka ner tungan med fingret och då gick det.

Är det fler som upplevt detta? Tips på vad man kan göra? Känns obehagligt att ens tänka att jag ska gå och lägga mig ikväll:(

• Svar på tråden Tungan gör att jag får andnöd på natten! Snälla hjälp med tips!
  • Ann 2008

Jag har ända sedan jag blev gravid varit täppt i näsan och nu i slutet har jag börjat snarka så mycket att min sambo fått sova på soffan. När jag vaknar har jag ont i tungan på sidorna eftersom tungan ligger långt bak i munnen och ligger emot tänderna. Har aldrig varit med om detta innan jag blev gravid och jag hoppas verkligen att det försvinner efter grav.

Sant, det som hjälpet lite är att ligga med huvudet högt.

• soderblondie

Nyfiken gul skrev 2008-05-26 21:19:17 följande:

ha ordentligt med kuddar under huvudet så tungan inte åker bakåt i munnen.
    OK, tack, får testa detta i natt. Vet du varför det blir såhär?
  • soderblondie

Ann 2008 skrev 2008-05-26 21:23:36 följande:

Jag har ända sedan jag blev gravid varit täppt i näsan och nu i slutet har jag börjat snarka så mycket att min sambo fått sova på soffan. När jag vaknar har jag ont i tungan på sidorna eftersom tungan ligger långt bak i munnen och ligger emot tänderna. Har aldrig varit med om detta innan jag blev gravid och jag hoppas verkligen att det försvinner efter grav.Sant, det som hjälpet lite är att ligga med huvudet högt.
    Fast grejen e ju att jag INTE är täppt i näsan...
  • rubygirl

Jag har precis samma sak, tycker att det är väldigt obehagligt. Det är faktiskt mitt värsta graviditetsbesvär just nu. Om det inte var så kort tid kvar till förlossning (typ när som helst) skulle jag köpa en bettskena mot snarkning, min styvpappa använder en sådan och tycker att det hjälper jättemycket.

• Millric

prova o sov på sidan... lägg något bakom ryggen så du inte vänder dig till rygg... jag sover mest på sidan .. underlättar det mesta.. o så har jag en kudde mellan knäna.. för fogarna. e i v36
    Lycka till o hoppas det hjälper

• Ann 2008

Usch, min snarkning har blivit värre och värre för varje vecka som går är nu i v 34. Nu går sambon ned till soffan varje natt efter att verkligen försökt somna bredvid mig. Det konstiga är att jag inte längre är täppt i näsan utan det verkar som om jag på nått sätt är trängre i svaljet eller i bihållorna eller nått. Ibland vaknar jag mitt i en snarkning och det känns nästan som om man har andnöd. Hoppas verkligen att det här försvinner efter förlossningen.

• rubygirl

Ja att sova på sidan är det enda tänkbara, försöker jag ens ha ansiktet riktat uppåt (till och med med kroppen åt sidan) så blir det direkt trångt i svalget.

Jag körde nässpray ett tag när jag var som mest täppt, men tyckte nästan att själva andnöden blev värre av den. Nu har jag tvingat mig själv att sluta och bara använda Renässans och de senaste två nätterna har enligt min man varit mycket bättre (bevisas av att han själv sovit gott utan att ha behövt flytta ut till soffan). Men jag snarkar fortfarande, dock inte lika illa.

Enda trösten är att det går över efter förlossningen ... i alla fall var snarkandet som bortblåst efter förra förlossningen.

• Lebocarma

jag har också så med min tunga den är jätte svullen och stänger jag munen lugger tungan i vägen vaknar ibland av att jag inte får nån luft..det är läbbigt..Men vi får hoppas det försvinner efteråt det är andra gången jag har såhär.men ligga på sidan hjälper och ha flera kuddar.Brukar ta halstablett och suga på innan

• soderblondie

Tack för alla svar! Det har gett med sig lite och jag har inte kvävts än:)

Svar på tråden Tungan gör att jag får andnöd på natten! Snälla hjälp med tips!