• skrollan2

"Hålet på huvudet"?

Jag undra nu...de dära hålet bebisar har mitt på huvudet som är öppet.
    Ibland kan man se att de pulserar välidgt o ibland inte...
    har hört ngt om att de är vätskebrist när de pulserar? nån somvet kanske??

• Svar på tråden "Hålet på huvudet"?
  • Pojkmamma

Det är pulsen. Om den buktar ner mycket kan det vara vätskebrist.

• Krisselina

Antar att det är fontanellen du pratar om. Har aldrig hört något om att man skulle ha vätskebrist om det pulserar där..

Lita alltid på din intuition
  • Terra1

Som sagt är det puslen du ser när det pulserar där. Om fontanellen är mycket inskjunken kan detta vara tecken på vätskebrist.

• LindaSundberg

Oj detta visste inte jag, jag tittar aldrig på grabbens fontanell, det är omöjligt ändå för han har så mycket hår över..

• Lady Dahmer

vänta lite .. är det inte så att om den buktar nedåt så är det för att bebisen varit upprätt länge....?  min bebis nuktar ner då och då-- och vätskebrist är omöjligt. hon tuttar hela tiden.

Fart! Dildo! Big, Big, Big Titties!
  • Suzisuze

Om det är vätskebrist så lär barnet ge fler signaler än bara nedåtbuktande fontanell...det kan man ju lugnt lita på. Slött, ledset barn , oavsett om man letar rätt på fontanellen eller inte. Vissa barn har ju massvis med hår på skallen.
    Fontanellen pulserar och det är fullt normalt.

• Suzisuze

Om det är vätskebrist så lär barnet ge fler signaler än bara nedåtbuktande fontanell...det kan man ju lugnt lita på. Slött, ledset barn , oavsett om man letar rätt på fontanellen eller inte. Vissa barn har ju massvis med hår på skallen.
    Fontanellen pulserar och det är fullt normalt.

• skrollan2

Ók,lite olika åsikter men de är vad jag hört iaf.
    tack för hjälpen!

ha en trevlig dag

• CarroGbg

Var på bvc igår och min dotter har en ständigt nedåtbuktande och pulserande fontanell som sköterskan har sett ett antal gånger och hon har inte nämnt något om att det ska vara vätskebrist eller för mycket stående eller nånting alls. Hon säger bara att man inte behöver känna om den finns där för den syns så tydligt och pulserar så fint.

Svar på tråden "Hålet på huvudet"?