• fritzie76

Sluta amma!

Jag har slutat amma nu! Jag bestämde mig i helgen och efter det har jag bara ammat ca 1 gång och dagen. Efter att jag börjat med flaska vill inte dottern ta bröstet.

Nu sitter jag här med ömma och spända bröst. Jag vill ju att mjölken ska sluta rinna till. Hur gör jag för att brösten ska bli som vanligt igen och slippa ha så ont? Hur lång tid tar det innan mjölken försvinner, eller i alla falll det mesta av den?

• Svar på tråden Sluta amma!
  • Annaïck

handmjölka ur det värsta så det inte gör ont så lär det försvinna efter ett tag. egentligen ska man gradvis trappa ner och ta bort mål efter mål och ersätta med flaska - inte sluta tvärt.

• fritzie76

Jo, jag vet att man ska trappa ner amningen och det gjorde jag de första dagarna. Men nu vägrar hon ta bröstet så därför har det blivit så här. Det är fruktansvärt jobbigt nu med ömma bröst.

Jag måste väl på något sätt få ut all mjölk som är i bröstet? Var ska den annars ta vägen? Jag har svårt att handmjölka men jag får försöka igen. Jag försökte få dottern att amma lite i morse och då kändes det bättre tillfälligt men sen kände jag att mjölk rann till och nu gör det ont igen.

• maja 81

handmjölka bara ut det värsta(så att det slutar spänna) annars så produceras det bara ännu mer mjölk, du har ingen kompis du kan låna en handpump av?! det funkar super!
    det tar väl ca 2-3 veckor innan det sinar. lycka till

• Lisa E

Om du tömmer bröstet helt varje gång kommer brösten tro att de ska fortsätta producera mjölk i samma mängd. Mjölka ur så mycket du behöver för att de inte ska vara ömma eller du riskerar att få mjökstockning så kommer brösten istället ställa om sig till att producera mindre.

• Mephala the ranger

Testa dricka salviate, det ska visst minska bröstmjölken.

• fritzie76

Jag ska försöka att handmjölka ut lite så att det värsta släpper. Det är mjölkstockning jag är orolig att jag ska få.

I morgons ska vi till BVC. Jag vet inte om jag ska berätta där att jag slutat amma. Jag vet ju att hon tycker att man ska amma, dottern är ju bara 1 månad. Men jag har bestämt mig att jag inte vill amma längre.

• makupala

Bestämde mig igår för att sluta amma. Har visserligen trappat ner på ammandet, har bara ammat morgon o kväll den senaste månaden. Men går igenom samma sak, men spända bröst o oro för mjölkstockning. Ska till BVC på torsdag och ska be om råd då, men tills dess är det väl bara att handmjölka ur lite när det spänner och sedan hoppas på att det sinar fort.. =)

• Lisa E

Det finns även tabletter man kan få för att mjölproduktionen ska stanna av. Kommer inte ihåg vad de heter, men än vän fick dem efter att hon bestämt sig för att sluta amma. De vet säkert på BVC vad de heter.

• Chotte

Mitt bästa tips är att sätta på en riktigt tight sport-BH utan byglar och ha den på i princip dygnet runt ett par dagar. Det hjälpte mig jättemycket!

Svar på tråden Sluta amma!