• Zarah

RH-immunisering, någon här?

Jag väntar mitt tredje barn och drabbades redan förra graviditeten av rh-immunisering. Är det någon här som man kan bolla tankar med? Jag är nu gravid i v.18. Jag ska lämna blodprov om två veckor där de ska analysera om barnet har en positiv eller negativ blodgrupp. Men redan nu var mina titrar uppe på 64.

• Svar på tråden RH-immunisering, någon här?
  • Atina

Bildade antikroppar under min andra graviditet men det missades pga inkompetens på mvc, som tur var mår min lilla tjej bra nu. Det var väldigt omtumlande när hon kom eftersom vi fick reda på det så kort innan igångsättningen. Nu har jag börjat fundera på vad som händer om vi vill försöka få ett barn till (lill-tjejen är bara 2 månader så det är inte aktuellt än på ett tag men jag vill ändå veta). Den viktigaste frågan är ju vad det finns för risker för barnet? Ska på återbesök på sjukhuset i juni och hoppas få en del svar då. Jag är gärna bollplank även om mina kunskaper än så länge inte är så stora....

• Atina

Var hos läkaren idag. Fick veta att min man har ++ så det finns alltså ingen chans att ett ev tredje barn skulle kunna bli Rh-. Om det blir ett tredje barn blir det alltså immunisering igen.

Han sade även att som tumregel startar immuniseringen 2-4 veckor tidigare än förra gången (även om det såklart kan variera mycket). Stämmer det för dig? och har du fått svar på blodgrupperingen? Håller tummarna för ett -, fast om du redan bildar antikroppar borde det väl tyda på att barnet är Rh+?

Annars fick jag intrycket att han definitivt inte avrådde oss från att försöka få ett barn till utan ansåg att om man bara håller koll under graviditeten så är riskerna väldigt små.

• tjorvig

Atina: Den viktigaste frågan är ju vad det finns för risker för barnet?

Risken är att barnet får blodbrist och dör,(barnet börjar då svälla). Men man ger blod till fostret i magen om så behövs. Och man förlöser tidigare 6-4 veckor.

• Atina

Jo, jag vet att det finns risk för barnet att dö i magen...tro mig, jag låg sömnlös natten innan vi fick gjort det akuta UL efter att antikroppar upptäckts sent i graviditeten...

Vad jag egentligen funderade över var hur stora riskerna är idag med modern sjukvård med regelbundna kontroller osv. Efter läkarbesöket igår känner jag mig dock lugnad vad gäller det. Tror inte att jag skulle låta detta stoppa mig om vi bestämmer oss att försöka få ett barn till men det lär bli en jobbig graviditet med mycket oro..

• enny signatur

hur tar ni blod från barnet?

Svar på tråden RH-immunisering, någon här?