• limon

Hur gamla var era barn när de smakade glass första gången?

Min dotter var ganska så exakt ett år gammal.

Anledningen till att jag frågar är att jag blev ganska chockad för ett tag sedan då jag såg en kompis mata sin 4-5 månaders med glass. Folk gör ju som de vill, men alltid kul att höra hur andra resonerar.

• Svar på tråden Hur gamla var era barn när de smakade glass första gången?
  • mammatillpojkar

nicolas va 10 månader när han fick smaka glass första gången

• burtok

första barnet cirak ett år.. andra barnet fick smaka runt 7 mån men han tyckte inte om det... nu är han 11 och det är gott i små mängder...

• xenaa

Leo var ca 6 mån då han fick lite glass.

♥LEO♥
  • Me o Mike

Tror Zack var runt året.. Han var sen med att få äta skitgrejer! Och då tjatade han ju inte heller eftersom han aldrig smakat!

• Spexig

Hon fick smaka lite när hon var typ fem månader och har sen dess fått smaka lite tre gånger (hon är nu åtta månader). Jag är lite lack på hela sockerhysterin, tycker det är självklart att barn inte ska dricka läsk/saft/oboy till alla mål, äta godis/kakor/glass varje dag och liknande, men tror inte heller att det skadar dem att smaka glass eller liknande ibland. Jag vill hellre låta tjejen växa upp och skilja på fest och vardag, än totalförbjuda och därigenom göra godis mer spännande.
    Men självklart är det upp till var och en att bestämma hur de vill göra med sina barn och om föräldrarna säger nej ska ingen annan komma och proppa i barnen något.

• Circus Larsson

Elvira fick gtlass på sin dopdag 4½ mån av morbror.
    Det var mums och det var bara en liten slick på skeden

• Matti2

7 månader ungefär. Han får även äta äppelkaka, chokladpudding, noblesse choklad, bullar, kakor mm. Sonen (han är 1 år nu) och pappa (som är väl påläst i näringslära, utbildad kock och Livsmedelsagronom!) käkat glass på stan några gånger i veckan *mysigt*. Förr rekommenderade man att ge glass till barn för att dom skulle få i sej kalcium. Naturligtvis tycker jag att man ska begränsa sockerintaget, men det skadar ju inte att ge ibland, förstår inte hysterin.

• Ninette

hehe, lillasyster var 5 veckor när storasyster tyckte synd om henne för att hon inte fick nån piggelin så då fick hon smaka. Piggelin var inte uppskattat vid 5 veckors ålder

Men på riktigt har nog båda barnen fått börja smaka vid 10-11 månader ungefär.

Svar på tråden Hur gamla var era barn när de smakade glass första gången?