• MichelleS

Urinsten, finns det någon försäkring som täcker det? hjälp!

Min katt hade urinsten för dryga två veckor sedan men jag är jätteorolig
    att han kommer få tillbaks det.
    Jag ringde agria idag och trodde givet att dom hade försäkring som täckte det
    men nejdå det hade dom ju inte (iaf inte om katten redan varit med om det)

Nu känns det heelt meningslöst för mig att försäkra min katt.
    Han som är innekatt, hur ofta kan det ske sjukdommar eller olycksfall för dom?

Fick också betala 5000 kr för spolningen m,m.

Hur ska jag göra?, tänk om detta sker igenom inom ett par månader eller år.
    Finns det någon som helst försäkring som täcker detta?

Och om jag nu skulle skaffa livsförsäkring på min katt och han nu fick urinsten igen och jag var tvungen att låta honom somna in, skulle den då gälla?

• Svar på tråden Urinsten, finns det någon försäkring som täcker det? hjälp!
  • dellelgarin

det finnns INGEN försäkring som täcker en sjukdom eller skada som redan finns.
    Du kan försäkra katten med med reservation mot just den skadan eller sjukdomen.

Du kan ju tex inte försäkra en redan stulen bil mot stöld eller ringa och försäkra huset medans det brinner, säger väl sig självt.. 

Liv försäkringen skulle inte gälla nej för katten skulle ha en reservation mot just den sjukdomen.

En innekatt är i precis samma farozon som utekatter.

Jag har det bra här på åkern
  • skorpionen80

Försäkra ändå! Det behöver inte alls vara att han får problem med urinvägarna i fortsättningen. Förhoppnongsvis byter du ju foder nu och tar honom till vet tidigare om han visar symptom.

Men visst kan annat drabba honom, då är det bra med försäkring, Och ja, det händer att innekatter både skadar sig och blir sjuka.

• MichelleS
    skorpionen80
    Jo jag försäkrade idag men ångrar mig nästan då alla säger att det oftast kommer tillbaks osv .
    Men om jag nu skulle ta livsförsäkring och jag skulle bli tvungen att göra mig av med honom, skulle det då gälla?
    Eller gäller det enbart när katten blir så pass sjuk så att han tvingas avlivas?
  • skorpionen80
    MichelleS skrev 2008-05-27 18:17:50 följande:
    skorpionen80Jo jag försäkrade idag men ångrar mig nästan då alla säger att det oftast kommer tillbaks osv .Men om jag nu skulle ta livsförsäkring och jag skulle bli tvungen att göra mig av med honom, skulle det då gälla?Eller gäller det enbart när katten blir så pass sjuk så att han tvingas avlivas?
    Menar du att du skulle avliva en frisk katt? Nej, veterinären måste ha rått dig till avlivning.

Men försäkring är ju bra om det blir någon annan sjukdom eller skada. Du skulle försäkrat innan du fick hem katten ;)
  • Kantarellen

Börja ge bra blötmat så förebygger du stenarna väldigt bra. Men försäkra din katt mot stenar kan du inte.

• MichelleS
    skorpionen80
    Nejnej, eller är han frisk om han åker på urinsten igen?
    Jag kan ju inte betala 5 rent igen, då blir jag ju tvungen att avliva honom.
    Ja fyfy men jag som tänkte att en innekatt blir aldrig sjuk eller något så fick han åka på det här som kan följa honom resten av livet om han har otur, uchh!
  • MichelleS
    Kantarellen

Meen nu blir jag lite förvirrad.
    Jag fick ju köpa kattmat där för 232 kr enbart torrfoder men det var jusst för att förebygga urinstenar, menar du att jag inte ska ge sånt?
    Nu blev jag lite paff.
    Ska ju hålla på med maten tills 5 månader.
    Ska byta efter 4-8 veckor till en annan hård mat.
  • skorpionen80
    MichelleS skrev 2008-05-27 19:58:03 följande:
    skorpionen80Nejnej, eller är han frisk om han åker på urinsten igen?Jag kan ju inte betala 5 rent igen, då blir jag ju tvungen att avliva honom.Ja fyfy men jag som tänkte att en innekatt blir aldrig sjuk eller något så fick han åka på det här som kan följa honom resten av livet om han har otur, uchh!
    Men urinsten är ingen anledning till att avliva en katt. Det måste vara väldigt svår urinsten i så fall! Även om du haft försäkring kan notan övergå 5000kr. Finns det inget veterinär i närheten där du kan få faktura ifall han skulle bli sjuk igen?

Min katt som har haft urinsten äter torrfoder som ska motverka urinsten, och det funkar väldigt bra =)
Svar på tråden Urinsten, finns det någon försäkring som täcker det? hjälp!