• Muslimah

När du har mens, har du lite värk i korsryggen / ryggslutet också?

Ja, har du värk i korsryggen / ryggslutet också?

Jag läste att det kan vara symtpom på Endomentorios eller vad det nu heter.

För när jag har mens har jag alltid rätt mycket mensvärk första dagen, känner mig lite öm och spänd i korsryggen / ryggslutet också.

Tror ni det kan vara Endomentorios då?

• Svar på tråden När du har mens, har du lite värk i korsryggen / ryggslutet också?
  • ThisIsMe

Japp, det brukar mola en del i ryggen. Om jag tar smärtstillande så slutar det oftast göra ont i magen men i ryggen molar det fortfarande. Ibland sträcker det sig ner mot benen också. Det är väldigt vanligt.

• ThisIsMe

Jag tror inte du har endometrios bara för att du känner av mensen i ryggen. Har du ont vid ägglossning, har du långt mellan cyklerna, blöder du riktligt?

• Muslimah
    ThisIsMe skrev 2008-05-27 15:01:13 följande:
    Japp, det brukar mola en del i ryggen. Om jag tar smärtstillande så slutar det oftast göra ont i magen men i ryggen molar det fortfarande. Ibland sträcker det sig ner mot benen också. Det är väldigt vanligt.
    Men tror du det är den där sjukdomen då? Endomentorios (stavar säkert fel). Har du den diagnosen? Jag blev lite skraj när jag läste det, nämligen. Jag brukar ju nämligen ha lite ont där.
  • Muslimah
    ThisIsMe skrev 2008-05-27 15:02:13 följande:
    Jag tror inte du har endometrios bara för att du känner av mensen i ryggen. Har du ont vid ägglossning, har du långt mellan cyklerna, blöder du riktligt?
    Jag känner inget särskilt vid ägglossning. Det är som vanligt. Jag har ca. 35 dagar mellan cyklarna, men min mens kommer ganska regelbundet, det kan skilja en dag eller två. Jag har mensvärk första dagen, högst 3 timmar sedan går det över. Jag tycker inte det kommer överdrivet mycket blod, men visst kommer det blod.

Jag kanske byter binda 1-2 ggr om dagen, det är ju itne alltid det är "fullt" heller. Men jag får ofta "klart" blod under nästan hela mensen. Har mens i ca. 6 dagar, från början till slut ungefär.
  • Muslimah

puffar. kom igen tjejer svara, ni är ju massa som läser detta och knappt ingen svarar.

dålig stil!!!

• scharlotta

Jag har alltid ont i ryggen vid mens, ont i magen har jag i en eller två dagar, men ryggont känner jag av under hela mensen. Det är väldigt vanligt!

• ThisIsMe

Nej, jag tror inte att du har endometrios. Men om du oroar dig så är det lätt att kolla upp med ett ultraljud.

• scharlotta

Om du är orolig, kontakta en läkare eller kanske din barnmorska. Om du inte har läst om endometrios kan du läsa här t.ex: netdoktor.passagen.se/default.ns

Men jag tycker inte du ska oroa dig då ryggvärk är väldigt vanligt vid mens.

• Muslimah

Ja, jag ska nog kolla upp det med ultraljud. Jag brukar ringa till ungdomsmottagningen men de är så oseriösa där, tar min oro med stor ignorans.

• Bonanza

Åh, jag hade tänkt svara, men efter inlägget ovan låter jag bli.

Muslimah skrev 2008-05-27 15:06:44 följande:
    puffar. kom igen tjejer svara, ni är ju massa som läser detta och knappt ingen svarar.dålig stil!!!
  • Muslimah
    Bonanza skrev 2008-05-27 15:32:46 följande:
    Åh, jag hade tänkt svara, men efter inlägget ovan låter jag bli.
    Svara ändå!
  • ThisIsMe

Men du kan väl inte tvinga folk att svara heller.

Det finns massvis med konstiga sjukdomar man kan ha och de flesta av oss har nog ett symptom eller två som passar in på de flesta sjukdomarna. Det betyder inte att man är sjuk.

• Elessario

jag har alltid ont i korsryggen innan mens..
    jag frågade min läkare och han förklade det ungefär såhär att hormonerna gör att brosket mellan kotorna o kotorna o höften luckras upp något och därför gör det ont vid friktion mellan "benbitarna".. och det är inget farligt.

• Muslimah
    Elessario skrev 2008-05-27 19:45:43 följande:
    jag har alltid ont i korsryggen innan mens..jag frågade min läkare och han förklade det ungefär såhär att hormonerna gör att brosket mellan kotorna o kotorna o höften luckras upp något och därför gör det ont vid friktion mellan "benbitarna".. och det är inget farligt.
    Okej!

Vad bra och roligt att du hade en förklaring att komma med! Det hade jag inte förväntat mig.

Du ska ha massa cred för det! Tack!
Svar på tråden När du har mens, har du lite värk i korsryggen / ryggslutet också?