• gladlouise

besiktning av lägenhet??

vi har en hyresrätt just nu jag och min pojkvän, vi har bott här några år nu och visst har lägenheten slitits en aning.
    bland annat kaffe som har stängt på kökstapeten. sen har de tyvärr blivit en spricka och ett liet hål på sovrumsdörren och badrumsdörren.. nu är det så att vi förmodligen kommer skaffa n annan lägenhet inom samma förening. och dom gör ju alltid besiktning först..kan dom neka oss den andra lägenheten pga dessa skador? eller blir man bara betalningsskyldig?

• Svar på tråden besiktning av lägenhet??
  • Panna82

Du kan bli betalnings- eller ersättningsskyldig. Nekad kan du inte bli. Men innan du skriver på nya kontraktet måste du visa att det är åtgärdat eller visa kvitto på att du har betalat.

• gladlouise

ok vad kan kostnaden tänkas bli??
    vi har faktiskt åtgäårdat de så gott vi kan, vi köpte nått trä medel, som vi smörjade in sprickan/hålet med och sedan smetade vi ut det slätt över hålet syns bara att det är lite annan fäerg just där än de är på resten av dörren. och en liten inbuktning...kan dom nöjja sig med de måntro? tapetsera skall vi göra själva över kaffespillet

• Panna82

Omöjligt att svara på vad kostnaden kan bli. Vet inte vilket bolag ni bor hos. Vi går efter SABO:s prislista samt hur länge sen det var målat/tapetserat senast.

• isisisis

Det är upp till den som besiktigar att avgöra.
    Vad som räknas som normalt slitage och vad som inte gör det.

Det beror lite på hur gammalt det är.

Det går kanske att komma översens med fastighetsägaren,både om vad ni kan göra själva,och vad kostnaden slutar på.

Omöjligt att säga i förväg.

Har besiktigat lägenheter själv.

• saab

jag har bott i en hus i tre månader,hyrt privat,från början var det bara att säga till allt fixas på en gång,men så blev det inte..börja med översvämmning i källare,avklarat hyresvärdens ansvar ,fick jag veta,,vi sa upp oss på en gång för vi fick en otrevlig känsla,att det inte stod rätt till,,vi han sätta upp två hyllor i kök, blev 4 små hål,en skoskåp i hall 4 hål ett för en väggklocka i stora rum blev ett litet märke på tapet,,uppsatta gardin stänger i 3 fönster några små hål...vi var tredje familjen på 6 år är inte det vanlit slitage som gäller hyresvärden tog ut ett skåp för att vi kunde sätta en liten diskm.vi dela sockeln, nu vll vi åtgärda detta men dom vill att vi ska ställa in en ny sockel ,,utgått ur sortimenet,,, är det någon där ute som vet hur man tacklas med en hyresvärd som aldrig blir nöjt

Svar på tråden besiktning av lägenhet??