• MegaMaxIna

Era erfarenheter av att amma när bebis fått tänder?

Hur känns det, känns det alls? Tyvärr ska ju folk gärna kläcka ur sig "ja, sen fick hon ju såklart sluta amma när tänderna kom" precis som om det bara är så.. Tacksam att höra era erfarenheter ammande kvinnor!

• Svar på tråden Era erfarenheter av att amma när bebis fått tänder?
  • Marie30

Inga problem alls. Blev aldrig biten och kände inte av tänderna alls trots att jag ammade i ca 16 mån.

• niiile

Jag ammade min son till 20 månaders ålder eller med 16 tänder =D
    Han bet mig en gång, fick en reaktion och ja.. sen gjorde han det aldrig mer.

Har för mig att jag rent spontant skrek "Aj" och sen tog bort honom från bröstet. Var säkert pedagogisk och förklarade, att så får man inte göra =D

Annars skötte sonen allt utmärkt. Sugtekniken skyddar ju ialf från underkäken, då tungan sträcks fram/ut :)

• MegaMaxIna

Ok. Min lilla tjej, 3,5 mån, biter till med gommen ibland efter hon ätit klart... aj!, säger jag då... det känns ju lite ..undrar hur det känns när hon gör likadant fast med tänder..

• MKAsson

Precis när tjejens tänder brutit igenom ordentligt upplevde jag att hon i slutet på varje amning låg och nafsade lite, mest för att testa tänderna verkade det som. Hon bet ordentligt några gånger, bet igenom så det började blöda pyttelite två gänger... Men efter tre fyra dagar försvann det beteendet, så nu går det bra igen. När hon bet mig drog jag undan henne från bröstet och sa till henne med allvarlig röst att man inte får göra så, hon blev lite rädd, men jag lät henne ta bröstet igen med en gång efteråt. Hon var då 7 månader och 1 vecka och vi ammade bara morgon och kväll. Ammar fortfarande morgon och kväll och nu då utan bitproblem, hon ammar som innan.

Men jag kan tänka mig att det är klurigare när barnet får tänder i överkäken. Underkäkens tänder ligger ju under tungan när de suger på bröstet, så när de aktivt äter känner man ju inte tänderna. Nåja, om jag ammar tills det händer får jag väl veta då...

Lycka till!

• Jennie1975

Min pojke började bitas när han fick tänder. Även om det blivit mindre bitande nu är det fortfarande ett problem och jag måste vara nogrann med att enbart amma honom om jag VET att han vill ha - annars biter han och det HÅRT. Han har bitit hål i mina bröstvårtor flera gånger och det tar lååång tid att läka eftersom det går upp varje gång jag ammar. Alla sa att man kan få dem att sluta bitas, men jag har inte lyckats få honom att sluta bitas på något sätt. Så för mig har det inte varit problemfritt att amma efter att tänderna kom och nu ammar jag bara tidig morgon (runt 05.00), då han är för trött för att bitas. Han är sju månader nu och tänderna kom när han var 5,5 månad.

• MegaMaxIna

Ja, det är väl likabra man redan nu säger aj när hon gör så.. så blir det iaf en reaktion. Tyvärr ler hon mest stort när jag säger aj . Ja, tungan skyddar ju från de första tänderna där nere som tur är, tänte inte på det.... och ovansidorna av mina bröstvårtor har nästan tappat känseln, blivit härdad, av allt snuttande..

niiile skrev 2008-05-27 21:19:10 följande:
    Jag ammade min son till 20 månaders ålder eller med 16 tänder =DHan bet mig en gång, fick en reaktion och ja.. sen gjorde han det aldrig mer.Har för mig att jag rent spontant skrek "Aj" och sen tog bort honom från bröstet. Var säkert pedagogisk och förklarade, att så får man inte göra =DAnnars skötte sonen allt utmärkt. Sugtekniken skyddar ju ialf från underkäken, då tungan sträcks fram/ut :)
  • logg81

Min dotter fick sina första tändernär hon var 4 månader. Fram till att hon var 5½ månad gick det kalas att amma men sen började hon bitas något ruskigt! Nu nattammar jag henne bara ev så ammar jag henne när vi e på stan och jag missat ta med frukt till henne. Jag köpte sånna där amningsskydd o sätta på tuttarna men de fungerade inte alls. Lina vart skogstokig och skrek sig blå... Så det var 70 kr i sjön det...

Jag och Auleen - Mot resten av världen
  • Mephala the ranger

Min dotter fick tänder i underkäken när hon var 6 månader. Funkade bara bra. Däremot när hon blev mätt och lite less så kunde hon bita lite och då drog jag undan.

• MissOsbourne

Min tjej fick sin första tand när hon var 3 månader och sen kom de andra ganska snabbt.Ammade tills hon var 1 år och när hon blev lite större så brukade hon bita tag i bröstvårtan samtidigt som hon tittade på mig och såg så där full i fan ut.Då visste jag att i nästa sekund biter hon tag ordentligt och DRAR i bröstvårtan med tänderna.AJ!

• vovvemor

Jag lärde mig ganska snabbt att se när det var bett på g. När de inte tar ordentligt tag från början eller när tungan inte längre ligger kring bröstvårtan, då är det dags att dra undan bröstet fort som f*n, annars kan det göra ont.Flört Har bara blivit biten så det blivit hål en gång i alla fall. Oftast har det varit när de varit mätta och på lite bushumör och jag varit koncentrerad på annat, inga problem för oss i början av amningarna. Sådär tre-fyra-fem månader efter första tänderna lade sig bitandet något, det blev inte riktigt lika spännande då. Utöver det har det inte känts något alls att amma barn med tänder.

• MegaMaxIna

Haha.. tycker redan jag kan se ett litet full i fan flin på hennes läppar när hon knipit min bröstvårta. drar också, hugger tag igen och håller på.. alltid i slutet när hon är mätt och belåten men bara vill busa lite.. gulligt, visst... men kan tänka att det känns lite mer sen när tänderna kommit. ;-P

MissOsbourne skrev 2008-05-27 21:29:54 följande:
    Min tjej fick sin första tand när hon var 3 månader och sen kom de andra ganska snabbt.Ammade tills hon var 1 år och när hon blev lite större så brukade hon bita tag i bröstvårtan samtidigt som hon tittade på mig och såg så där full i fan ut.Då visste jag att i nästa sekund biter hon tag ordentligt och DRAR i bröstvårtan med tänderna.AJ!
  • MegaMaxIna

Det kanske gör som på valparna.. kliar lite när tänderna kommer så vill de bitas lite extra.. och så är det tutten som kommer i kläm.

• Pokoyo

Det var inga problem. Förutom en gång, men då var det självförvållat, det var en för stressig amningsituation och jag skyndade på det hela och fick ett nafs.

• Tjohalia

Min son var 13 månader och hade 8 tänder när vi slutade amma. Han har bitit nångång, men inte är det många och det har aldrig hänt när han varit hungrig och mest intresserad av att suga utan då har det varit bus på gång och efter ett tag är man ju lite mer uppmärksam och ser när det börjar spela i ögonen, då brukade jag för det mesta hinna dra ut bröstvårtan innan det hände något. Dom gånger det hänt iaf så har jag sagt nej och tagit bort bröstet.

• idacathrine

Min dotter fick 2 tänder när hon var 5 månader. Bet ganska mycket ett tag... Nu är hon 7,5 månad och bits väldigt sällan.

• Suskiv

Inga problem. Blivbit biten enstaka gånger men de slutade snabbt med det. Slutade amma ena vid 20 månader. Då hade han 16 eller 18 tänder. Ammar nu lillkillen på 16 månader och många tänder har han

• Trakka

Min lilla dotter var 4 månader när hon fick sina första tänder. Jag trodde jag skulle vara tvungen att sluta amma henne då, men hon lärde sig ganska fort att om hon bet mig spände jag mig=ingen mjölk. Fortsatte amma henne tills hon var 16-17 månader och då hade hon massor med tänder.

Svar på tråden Era erfarenheter av att amma när bebis fått tänder?