• vofflan

*Min hund har haft en fästing i

Min hund har haft en fästing i huvudet och jag har tagit bort den i går. Det var en svullen knöl när jag tog bort den men det känns som knölen blivigt större

Tänk om det är farligt, Pratade men en på min dotters dagis och hon sa att hon hade fått ta bort en hundvalp pga borelia

Finns det nån här inne som har koll på sånt här?

• Svar på tråden *Min hund har haft en fästing i
  • snartär vi fem

Har du fått med hela fästingen?

Sen kan det bli en knöl där den har suttit..

• snartär vi fem

Har du fått med hela fästingen?

Sen kan det bli en knöl där den har suttit..

• vofflan

hela fästingen är borta, blir det en knöl där den har suttit så kan jag nog lugna mig att ringa vetrinären tills efter helgen

• snartär vi fem

Kolla bara så det inte blir infekterat...min hund brukar få en knöl där fästingen suttit,men den försvinner efter någon dag..

• Helenas

Vi bor tyvärr i väldigt fästingtätt område och även om vi kollar hunden efter varje promenad och mer än så, så har han redan haft en hel del fästingar.

Jag har inte sett några samband som att om de hunnit äta eller inte men ibland blir det knöl men oftast inte. Så länge det inte blir infekterat eller en röd ring runt om (kan ju vara svårt att se pga pälsen) så tror jag inte att det är någon fara.

Hör du annorlunda, berätta gärna här!

• Chily

Min hund har också nångång fått en knöl där fästingen suttit så det är nog ingen fara. Håll koll på om hunden blir medtagen eller börjar halta helt utan anledning. Det kan va tecken på borelia. Märker du ingen skillnad på hunden tror jag inte du behöver ringa vet annat än för att kanske lugna dig själv så du inte är orolig.
    Kolla gärna denna länken www.kvallistan.nu/sjukdom/58.asp där står det bra om fästingbett och dess ev. följder.

• lycra

Vi tog bort en fästing på vår hund för några månader sen, kvar blev en bula. Den "bulan" såg ut som ett litet sår & vi blev såklart oroliga. Ringde till veterinären & hon sa att när man tagit bort en fästing så kan ett litet sår finnas kvar någon vecka efter. Nu har som tur är såret försvunnit men håll koll på det!

• Astra

Hej, hur fick du bort den? det brukar alltid bli en bula men ring för säkerhets skull

Svar på tråden *Min hund har haft en fästing i