• tjoohe­j
    Äldre 27 May 22:25
    44168 visningar
    16 svar
    16
    44168

    Smittar öroninflammation?!?!?!?!?

    Smittar öroninflammation?????

    Var hos läkaren idag med min 16månaders son o det visade sig att han fått öroninflammation o ska få penicillin mot det o läkaren sa även att han inte får gå på dagis de 2 första medicindagarna av medicinkuren, o nu slog det mig....Varför inte?!?!?!?!? Smittar det?????
    Hade inte en tanke på att fråga när vi väl var där, självklart ska han inte gå på dagis men är nyfiken av mig

  • Svar på tråden Smittar öroninflammation?!?!?!?!?
  • Äldre 27 May 22:26
    #1

    nä det smittar inte, men det är nog för pencellinets skull det kan ju ta olika på olika barn

  • Äldre 27 May 22:29
    #2

    Min mellankille går alltid på dagis när han har öroninflammation... läkarna säger inget om att han ska vara hemma och det är inte EN inflammation han har haft....


    Mina drömmar uppfylldes 0402, 0510 och 0707, tre underbara killar!!!
  • Lill Tjoffi­s
    Äldre 27 May 22:30
    #3

    Var också hos läkaren idag och fick penecellin för öroninflammation. Han sa ingenting om att vi måste vara hemma nån viss tid. Trodde att det var allmäntillståndet som fick avgöra det...

    Har dock hört från nåt håll att öroninflammation smittar, hoppas att vi får svar på det här

  • tjoohe­j
    Äldre 27 May 22:31
    #4

    ok, konstigt att man får så olika svar?!?!? Ja, läkaren sa de 2 första dagarna så det e väl bara att lyda... Undrar varför....

  • Äldre 27 May 22:32
    #5

    Nej, det smittar inte. Till oss har de sagt att om han verkar påverkad (ha ont och så) så ska vi hålla honom hemma. Så man gör ju som man vill. Det tar ju ett tag innan penicillinet verkar så det är nog inte roligt att vara på dagis när det gör ont.

  • tjoohe­j
    Äldre 27 May 22:32
    #6

    Jo, allmänntillståndet fick avgöra här oxå, efter de 2 dagarna...
    Men han har iof varit pigg hela tiden fast han haft nästan 40graders feber de senaste dagarna!

  • Lill Tjoffi­s
    Äldre 27 May 22:34
    #7

    När min kompis var till läkaren med sin son sa läkaren "Vi kollar det friska örat först för att se så det inte har blivit smittat..." Hon blev förvånad eftersom hon inte trodde att det smittade men frågade inget mer. (ni vet ju hur det är att vara hos läkaren med ett skrikande barn ) Kan ju vara så att hon missförstod också...

  • Äldre 27 May 22:37
    #8

    öroninflammationen i sig smittar inte, men så som jag har förstått det så beror ju öroninflammation på bakterier, som kan smitta. vad det sen leder till för symptom, dvs förkylnig, öroninflammation, eller dylikt kan ju variera. har man inga andra symptom än själva öroninflammationen är det kanske inte så troligt att man smittar någon, eftersom man sällan har närkontakt med öronen, men som sagt bakterierna som lett till infammationen kan ju smitta...

  • Äldre 27 May 22:40
    #9

    sen är barnet som äter penicillin tydligen extra infektionskänsligt under och strax efter en kur, och kan lätt dra på sig andra sjukdomar, eftersom penicillinet inte bara slår ut sjukdomen utan även en del av det egna imunförsvaret

  • Äldre 27 May 23:04
    #10

    Helt rätt,öroninflammation smittar ej.

  • Masi
    Äldre 27 May 23:07
    #11

    Nä det smittar inte, men det kan ju behövas 2-3 dgr med pencillin innan de är så pass pigga att de orkar med dagis.

  • Äldre 27 May 23:15
    #12

    Det är för att efter 2 dagar brukar barnet må bättre, ingen feber och mkt piggare, så det var nog mer för din sons skull. Ta dock hela kuren pencillin!


    Maja 070703
  • tjoohe­j
    Äldre 28 May 12:08
    #13

    Tack för alla tips o alla hjälp!!!!

    Vi stannar hemma resten av veckan... Febern sitter fortfarande i lite o han äter inte så jättebra just nu heller...

  • Äldre 28 May 12:09
    #14

    det är inte öroninflammationen i sig som smittard et är förskuylningen som orsakar öroninflammationen.

  • bustje­jen
    Äldre 28 May 12:12
    #15

    Öroninflammationen smittar inte, men själva förkylningsviruset kan ju smitta.
    Är de feberfria och pigga trots sin öroninflammation så kan de ju gå på dagis.

  • Eldo
    Äldre 28 May 22:19
    #16

    Öron, näsa och hals är ju sammankopplat. En öroninflammation dyker oftast inte upp bara av sig själv utan brukar komma i samband med en infektion (i hals eller näsa) och som är boven i dramat. Denna infektion smittar.
    När sonen har öroninflammation tar de alltid en bakterieodling i näsan och en i örat för att se vad det är för bakterie som har orsakat inflammationen.

Svar på tråden Smittar öroninflammation?!?!?!?!?