• knorrhane

Vad gör man på en efterkontroll på Mvc?

Vad gör man på en efterkontroll på Mvc?

Blir det gynundersökning eller bara prat??

• Svar på tråden Vad gör man på en efterkontroll på Mvc?
  • SAFSAF

Kollar att livmodern har återgått och om dina muskler fungerar!

• Vaniljlatte

På min efterkontroll så var det både prat och gynundersökning. Hon kollade så jag hade läkt ordentligt och så, sen pratade vi om min upplevelse av förlossningen och lite tankar om hur det kändes att hon äntligen kommit. Lite om preventivmedel med.

• knorrhane

Är det fler än jag som känner obehag inför att mvc-tanten ska gräva? Det känns fel på nåt vis. Vi har haft en pratrelation i 9 månader och nu ska hon plötsligt undersöka. Nä, det känns inte bra.

• knorrhane

Efter mitt första barn kallades jag aldrig. Nu jagas jag med blåslampa i röven. Vad olika det är.

• Vaniljlatte
    knorrhane skrev 2008-05-27 23:15:54 följande:
    Är det fler än jag som känner obehag inför att mvc-tanten ska gräva? Det känns fel på nåt vis. Vi har haft en pratrelation i 9 månader och nu ska hon plötsligt undersöka. Nä, det känns inte bra.
    Jag kände så, men det är ju bara att försöka tänka på att hon är proffesionell.
  • lia76
    Jag kände inte alls för att visa upp mitt underliv efter förlossningen så jag struntade i efterkontrollen helt och hållet
    Trollet BF 3/9-2008, Stella 23/9-2006
  • elektra1
    Jag var inte dit, tyckte inte det behövdes.
  • Jenny26

Vi pratade och gick igenom förlossningen bit för bit
    Och till sist en gynundersökning.

♥ Ebba, världens underbaraste flicka ♥
  • HannaHYLK
    knorrhane skrev 2008-05-27 23:17:24 följande:
    Efter mitt första barn kallades jag aldrig. Nu jagas jag med blåslampa i röven. Vad olika det är.
    Kallas? Här får man order om att ringa och boka tid själv efteråt.
  • knorrhane
    lia76 skrev 2008-05-27 23:18:12 följande:
    Jag kände inte alls för att visa upp mitt underliv efter förlossningen så jag struntade i efterkontrollen helt och hållet
    Tack för det. Jag vill inte heller. Jag vet att min muff är intakt och fungerar. Knipa kan jag också. Nu är det färdiggrävt för min del, känns det som. Och man får väl knappast böter om man inte går...
  • MK84

Nepps, de är helt frivilligt att gå. Här får man också boka in tid själv.

• Tant Green

Jag blev snittad och gjorde ingen gynundersökning hon bara kollade på mitt sår och lade om det (jag var där redan efter två veckor för att hon ville kolla på såret).

• lia76
    knorrhane skrev 2008-05-27 23:23:35 följande:
    Tack för det. Jag vill inte heller. Jag vet att min muff är intakt och fungerar. Knipa kan jag också. Nu är det färdiggrävt för min del, känns det som. Och man får väl knappast böter om man inte går...
    Nepp ingen böter
    Är upp till var och en även om man på vissa ställen blir kallad till en efterkontroll.
    Men vanligtvis så får man boka tid själv, och många som hoppar över det.
    Känns det bra så är det mest troligt bra 
    Trollet BF 3/9-2008, Stella 23/9-2006
  • Renoveringsobjekt

Du bestämmer vad ni ska göra! Jag bestämde att vi skulle: 1, Kolla journalen från förlossningen och prata igenom den 2, prata preventivmedel 3, gynundersökning och cellprov

• Renoveringsobjekt

Du bestämmer vad ni ska göra! Jag bestämde att vi skulle: 1, Kolla journalen från förlossningen och prata igenom den 2, prata preventivmedel 3, gynundersökning och cellprov

• hannapimpim

på mig kolla hon järnet, kisseprov, blodtryck, vikten och sen gynundersökning för o se så livmodern dragit ihop sig och att man kan knipa hehe. och sen lite prat.

• emmizenma

Varför kollar de vikten på efterkontrollen?
    och ska man alltså ligga i gynstolen och "visa" att man kan knipa? Känns sådär måste jag säga...

• cjn

får ringa och boka tid själv 6-12 veckor efter förlossningen, med min son tog de blodprov, urinprov, vikt men frågade om jag ville ha gynundersökning eller om det kändes som jag läkt bra och jag avstod. Får man välja själv...

• AW76

Har haft väldigt olika erfarenhter: första gången var det gyn-koll, men inte så mycket prat, hade inte min ordinarie bm då.

Andra gången pratade vi bara och ingen gyn-koll. Jag sprack inget så det behövdes väl inte.

Svar på tråden Vad gör man på en efterkontroll på Mvc?