Vad gör man på en efterkontroll på Mvc?
Blir det gynundersökning eller bara prat??
Blir det gynundersökning eller bara prat??
Kollar att livmodern har återgått och om dina muskler fungerar!
Både och.. =)
På min efterkontroll så var det både prat och gynundersökning. Hon kollade så jag hade läkt ordentligt och så, sen pratade vi om min upplevelse av förlossningen och lite tankar om hur det kändes att hon äntligen kommit. Lite om preventivmedel med.
Är det fler än jag som känner obehag inför att mvc-tanten ska gräva? Det känns fel på nåt vis. Vi har haft en pratrelation i 9 månader och nu ska hon plötsligt undersöka. Nä, det känns inte bra.
Efter mitt första barn kallades jag aldrig. Nu jagas jag med blåslampa i röven. Vad olika det är.
Vi pratade och gick igenom förlossningen bit för bit
Och till sist en gynundersökning.
Nepps, de är helt frivilligt att gå. Här får man också boka in tid själv.
Jag blev snittad och gjorde ingen gynundersökning hon bara kollade på mitt sår och lade om det (jag var där redan efter två veckor för att hon ville kolla på såret).
Du bestämmer vad ni ska göra! Jag bestämde att vi skulle: 1, Kolla journalen från förlossningen och prata igenom den 2, prata preventivmedel 3, gynundersökning och cellprov
Du bestämmer vad ni ska göra! Jag bestämde att vi skulle: 1, Kolla journalen från förlossningen och prata igenom den 2, prata preventivmedel 3, gynundersökning och cellprov
på mig kolla hon järnet, kisseprov, blodtryck, vikten och sen gynundersökning för o se så livmodern dragit ihop sig och att man kan knipa hehe. och sen lite prat.
Varför kollar de vikten på efterkontrollen?
och ska man alltså ligga i gynstolen och "visa" att man kan knipa? Känns sådär måste jag säga...
får ringa och boka tid själv 6-12 veckor efter förlossningen, med min son tog de blodprov, urinprov, vikt men frågade om jag ville ha gynundersökning eller om det kändes som jag läkt bra och jag avstod. Får man välja själv...
Har haft väldigt olika erfarenhter: första gången var det gyn-koll, men inte så mycket prat, hade inte min ordinarie bm då.
Andra gången pratade vi bara och ingen gyn-koll. Jag sprack inget så det behövdes väl inte.