• Dandelion

Vad gör man åt acne under graviditeten?

Jag äter Tetralysal mot ganska svår acne men ska sluta med den eftersom man inte ska äta tetracyklin när man försöker bli/är gravid.
    Jag fasar för att acnen ska blomma upp utan ngn medicin och undrar därför jag om ngn vet ngt annat man kan äta mot acne under graviditen. De vanliga receptfria medicinerna fr Apoteket biter inte på mig. Ngt annat?

Har hört om ngt som heter Silicol Skin, ngn som har testat det?

• Svar på tråden Vad gör man åt acne under graviditeten?
  • jannike85

Det finns recept fria acne krämer på apoteket, någon av dom ska man kunna använda under gravideteten, jag bor ju italien och använde en själv som är godkänd tror de måste finnas någon liknande i sverige...

• Haraaz

sluta med smink och komersiella krämer o dy.l, borde göra huden frisk.

• Nikas

Silicol TROR jag att du kan använda. Men hör absolut med din hudläkare, alternativt barnmorska och/eller apoteket, så du inte äter någonting som kan skada bebisen i magen eller göra det svårt för dig att bli gravid.

Jag åt DIANE mot vuxenacne i några år, slutade i november 2007 för att vi ville börja försöka få barn. Var ju också tvungen att sluta med Dianen, då det även fungerar som p-piller :)

Har än så länge inte fått tillbaka acnen, mer än en del på ryggen, men jag antar att med den enorma hormonomställningen så har jag ändå TUR...

• basio

Jag har lidit av acne i många år, är 25 år nu och har haft besvärlig acne sedan jag var 13-14 år. Min acne är troligtvis hormonell då jag har PCO. Jag har provat det mesta från ansiktsbehandlingar till starka mediciner och inget har funkat.

Men nu har jag hittat ett mirakelmedel som även funkar nu när jag är gravid. Kanske kan det vara något för dig också? köp helt vanlig flytande honung och smeta in problemområdet (tex ansiktet) morgon och kväll med det och skölj av. Tidigare hade jag alltid 7-15 finnar i ansiktet, nu har jag mycket sällan någon alls och resultatet började synas redan efter några veckor. Jag har använt honung i ett halvår nu och jag har aldrig haft så här fin hy tidigare.

Du kan ju alltid prova i alla fall, det skadar inte.

• Pormoicheia

Skulle som både Haraaz och basio vilja slå ett slag för den naturliga hudvården.(honung, ricinolja, bikarbonatscrub, vegetabiliska oljor, äppelcidervinäger...)

Finns jättemånga tips att läsa om här:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m32203185.html

Funkar det inte för dej så är det ju inget som är skadligt så det är helt klart värt ett försök!

• muffin1

det finns ett medel mot acne som man får mot recept som man kan använda under graviditet. skinoren heter det, vet inte hur bra den är men det är ju värt ett försök.

• NillaP

Jag åt oxå tetralysal innan jag blev gravid enligt min hudläkare så finns det inga medel man kan ta under graviditet så för mig är det bara härda ut..

• HelenaCecilia

Jag har använt Silikol Skin. Kan absolut inte tänka mig att det skulle vara skadligt på ngt sätt, då det bara är en kiselgele man har i ansiktet, och som suger ut orenheter. Den funkade bra för mig ett tag, sen blev jag jätteöverkänslig och blev alldeles varm och röd av den..

Jag har haft tills för en månad sedan (är snart 28 år). Den försvann när jag slutade använda schampo (kolla in www.lockig.se) Säg till om du vill ha med tips.

• HelenaCecilia

Åmeh, skulle skriva att jag har haft AKNE tills för en månad sedan...

• Dandelion
    Svar på #4
    Honung!? Hmm det har jag inte hört förut. Det vore ju både enkelt och ekonomiskt ;) Tack för tipset!
  • Dandelion

Tack för alla tips! Jag ska till MVC på fre och ta ut min kopparspiral så jag ska passa på att fråga henne om råd oxå.

Har provat de flesta huskurer o dyl tidigare utan resultat, men jag har faktiskt inte testat honung, den va ny, ska nog testa (även fast det låter lite kletigt, hihi).

• lindaalbert

har själv ätit tetralysal, i 2omgångar alltså 12v, har nu slutat med dessa för ca 6v sedan. har ej fått tillbaka min utslag som satt väldigt nära ögonen så jag kunde ej använda salvor.

någon som vet när denna medicinen har gått ur kroppen??? fick höra av min läkare att man helst ska vänta 2månader innan man försöker bli gravid... men nu undrar jag över vad andra har fått höra

/L

Svar på tråden Vad gör man åt acne under graviditeten?