• oxytocin

Passepartout eller ej?

Jag har passepartouter till alla mina inramade foton, men funderar på om det kanske är finare utan. Hur gör du? Ser det dumt ut om man blandar ramar med och utan..?

Tips på hur man kan hänga upp mindre förstoringar lite "huller om buller" på att snyggt sätt?

• Svar på tråden Passepartout eller ej?
  • oxytocin
    ladydahmer skrev 2008-05-28 07:35:39 följande:
    absolut finare MED
    Hm, jag kan inte riktigt bestämma mig. Vi gav inramade bilder på sonen utan passepartout till föräldrar och morföräldrar när han föddes, och det var snyggt. Vilka bekymmer, va...

En fördel att vara utan är att ramen blir mindre och kostar således mindre också. *tänker lite ekonomiskt* Och då ryms det också fler bilder på en vägg.

Ser gärna bilder på era "foto-väggar"!
  • marjalena

Passepartouter....vad är det? Är det när man har svart eller vitt papper runt fotot som en extra inramning innanför ramen? Köper man färdiga sådana eller klipper man till själv av papper?

I vilket fall som helst så är det jättesnyggt!!

• oxytocin
    marjalena skrev 2008-05-28 07:43:55 följande:
    Passepartouter....vad är det? Är det när man har svart eller vitt papper runt fotot som en extra inramning innanför ramen? Köper man färdiga sådana eller klipper man till själv av papper?I vilket fall som helst så är det jättesnyggt!!
    Ja, de brukar vara gjorda i syrafri kartong. Man kan skära själv, men det är lite trixigt. Lättare att köpa färdiga, och med vissa ramar följer det med en passepartout.
  • LeWi

Jag tycker passepartout lyfter fram bilderna så jag föredrar att ha det när jag ramar in. Sen blir det lätt rörigt på väggen om man har massor av små ramar snarare än några större.
    Bättre att lyfta fram några bilder så de verkligen syns än att ha ett virrvarr

I reject your reality and substitute my own.
  • Armine

Jag tycker det beror på hur ramen ser ut. Har precis ramat in två broderier den ena med passepartout och den andra utan. Dels beroende på formen av ramen. Den ena var rektangulär och den andra fyrkantig. Den utan hade dessutom lite tjockare ram så det passade inte med passepartout.

Min syster hade två väggar med mindre fotoramar på. På ena väggen hängde de under varandra i rad från tak till golv och på den andra hade hon dem i en fyrkant fast inom fyrkanten hängde de lite huller om buller pga att hon använde olika storlek på ramarna.

Svar på tråden Passepartout eller ej?