Det är väl egentligen båda som ska få tackkort. Gästen ska skicka tackkort och tacka för en trevlig fest, och brudparet tackar för presenten (dock INTE för att någon kommit på festen). Jag vet att det inte är många som håller på så, men enligt etiketten är det så det borde göras.
För att få stöd för min tanke sökte jag i Magdalena Ribbings etikettspalt, och hon skriver:
"Vem tackar?
Fråga: Vem är det som tackar efter en fest/bröllop etc, gästen eller värden?
Svar: Denna fråga kommer då och då och jag förstår inte varifrån den märkvärdiga idén att värden skulle tacka gästerna kommer. Det finns ett tillfälle då gästerna inte tackar, enligt gammal sed, och det är efter en begravning, då de närvarande anses ha hedrat akten med sin närvaro och därför inte själva tackar, utan får ett tack från de anhöriga till den som begravts. Detsamma skulle kunna gälla enbart en vigselakt, som gästerna inte tackar för eftersom de har hedrat den med att närvara.
Men en fest, vad den än har för orsak, ska gästerna tacka för!
Gästerna tackar inbjudaren, alltså värdpersonen, för att de har fått vara med om festen. Brudparet tackar alla som de har fått presenter av.
Värd-brudpar ska inte tacka sina gäster för att dessa har bjudits på fest! Hur skulle det skrivas: "Tack för att vi fick lov att bjuda dig på fest och för att du kom och åt och drack på vår bekostnad"?"
Från: www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp&a=753741&viewAll=true