• Alvi

Ni har varit på bröllop. Vem får ett tackkort hem i brevlådan - ni eller brudparet?

En kär vän till mig har nyss varit på bröllop och funderade igår på vad de skulle skriva i tackkortet. "WHUUUUT?!" var min reaktion! Inte ska väl GÄSTERNA tacka!?

Eller?!?!

www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp&a=771921

Ule buku på er!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ni har varit på bröllop. Vem får ett tackkort hem i brevlådan - ni eller brudparet?
  • LyckaJones

Oj, det hade jag inte ens hört talas om!
    Det enda jag vetat om är att brudparet skickar tackkort som tack för bröllopspresenten.

• Zofye

"Brudparet ska inte tacka gästerna för att de var med på festen, det är ytterligare en ny larvighet - brudparet tackar för presenterna, ingenting annat. Möjligen kan de lägga till att "det var roligt att du var med på vår stora dag" - men varför i himlens namn skulle brudparet tacka gästerna? För vad? För att gästerna har fått gå på en fest, äta och dricka på brudparets bekostnad? Nej!"
    http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=299&a=771921

Oj, inte visste jag att det var så!

• denna där

Vi fick 2 tackkort när vi gifte oss. Blev helt chockade

Vegetarian - fornnordiskt ord för dålig jägare
  • xenaa

fasen denna unge fick mig att klicka fel. menade att klicka på första alt.

♥LEO♥
  • Hebbebebbe

Vi gifter oss i Augusti.
    Och inte vill jag ha tackkort från alla våra gäster. Vi ska däremot skicka såklart.
    Det är ju vi som ska tacka att folk tog sig dit och ville vara med oss o fira denna stora dag.

• Drakfisk

Det är väl egentligen båda som ska få tackkort. Gästen ska skicka tackkort och tacka för en trevlig fest, och brudparet tackar för presenten (dock INTE för att någon kommit på festen). Jag vet att det inte är många som håller på så, men enligt etiketten är det så det borde göras.

För att få stöd för min tanke sökte jag i Magdalena Ribbings etikettspalt, och hon skriver:
    "Vem tackar?
    Fråga: Vem är det som tackar efter en fest/bröllop etc, gästen eller värden?

Svar: Denna fråga kommer då och då och jag förstår inte varifrån den märkvärdiga idén att värden skulle tacka gästerna kommer. Det finns ett tillfälle då gästerna inte tackar, enligt gammal sed, och det är efter en begravning, då de närvarande anses ha hedrat akten med sin närvaro och därför inte själva tackar, utan får ett tack från de anhöriga till den som begravts. Detsamma skulle kunna gälla enbart en vigselakt, som gästerna inte tackar för eftersom de har hedrat den med att närvara.

Men en fest, vad den än har för orsak, ska gästerna tacka för!

Gästerna tackar inbjudaren, alltså värdpersonen, för att de har fått vara med om festen. Brudparet tackar alla som de har fått presenter av.

Värd-brudpar ska inte tacka sina gäster för att dessa har bjudits på fest! Hur skulle det skrivas: "Tack för att vi fick lov att bjuda dig på fest och för att du kom och åt och drack på vår bekostnad"?"
    Från: www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp&a=753741&viewAll=true

• Cecese

Jag tycker nog att det är brudparet som ska tacka. Oftast skickar brudparet en tid efter bröllopet ett bröllopsfoto (i liten storlek) och skriver där Tack och kanske något mer. Jag har nog aldrig tänkt tanken att göra det som gäst, som gäst tackar man ju oftast brudparet när man far hem från festen alt när brudparet lämnar festen.

Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och pyret bf sept/oktober -08
  • enlitenbitkaka

brudparet skickar ju tackkort. MEN jag tycker faktiskt man som gäst kan göra det också...för att visa att man är glad att man fick va delaktig, ta del av allt det fina som brudparet ordnat.

Vill ni kika in hos mig? Inboxa så fixar jag det!
  • Hallontårta

Det brukar (för oss iaf) vara så att brudparet skickar ett tackkort med foto och sedan tackar man ju själv då man talas vid på telefonen. Lika med dop, nu har vi beställt kort där det står "tack för uppvaktningen" det är ju samma sak.

• Elli47

Jag gillar att fotografera så jag har brukat göra ett fotocollage till brudparet och tacka för senast!

Svar på tråden Ni har varit på bröllop. Vem får ett tackkort hem i brevlådan - ni eller brudparet?