Övningsköra till körkortet
Sambon har haft körkortet i snart 4 år, han fyller 22 iår. Finns det någon möjlighet att jag kan övningsköra med honom?
Jag fattar nämligen ingenting av det som står om övningskörning på vägverkets hemsida.
Sambon har haft körkortet i snart 4 år, han fyller 22 iår. Finns det någon möjlighet att jag kan övningsköra med honom?
Jag fattar nämligen ingenting av det som står om övningskörning på vägverkets hemsida.
Vad jag har förstår det som så måste man ha haft körkort samt kört felfritt i minst 5 år samt att handledaren måste ha fyllt 25 år.
Nej jag tror han måste vara 23 eller 24 om jag inte minns fel.
För att jag skyulle ha fått köra med min sambo förra året om jag ville och då var han 24.
hej
nae det kan du inte han måste ha haft sitt körtkortminst i 5 år å vara 25.
å sedan måste han ansöka till vägverket om att övningsköra.... tror han måste gå igenom nåt test å se om han är lämplig att övningsköra med....
För att få bli godkänd som handledare måste man haft körkort i fem år och vara minst 24 år gammal. Läs mer här: www.korkortsportalen.se/VV_Templates/Page____121.aspx
Det är så att för att få köra ,med honom så måste ni även ha gått en utbildning på er körskola men han det där med att han ska vara 25 stämmer inte.
äsch det funkade inte
men här står klart o tydligt vad som gäller för att bli handledare!
Men gäller det med övningskörningsbevis mantagit INNAN den reglen kom? alltså den att man måste gå en introduktionskurs?
har för mig att den inte gäller då om man tagit de beviset innan den reglen kom.
Om du har handledarbevis sen INNAN regeln kom så kan du övningsköra, men det gäller inte för om eleven har förarbevis. Sen är det så smart att handledarkursen bara gäller med den elev som man gått kursen tillsammans med. Ska du sen vara handledare åt någon annan så måste man gå om kursen. Så idiotiskt.
Okie dokie! tackar för era svar.
dåliga nyheter för mig, kortet kommer att kosta mer än jag har pengar great great great
Om handledaren (alltså den som du ska övningsköra med) redan har tillstånd så är det väl bara att köra på
Det har blivit så sjukt rörigt efter den där nya regeln, tycker den är idiotisk som sagt. Men lycka till med övningskörningen alla, har precis hjälpt min sambo att få sitt körkort tio år efter mig