• Melle73

    9-årig dotter med magvärk och illamående

    Hej !

    Min dotter är 9 år och går i 2:an. Sen ca 2 månader tillbaka har hon haft dålig aptit och klagat över magvärk.
    När jag frågar henne var i magen hon har ont kan hon inte visa utan säger att det är lite överallt.Hon har tidigare varit ett riktigt tårtmonster.Men nu när det serveras tårta tar hon inte mer än ca 1 cm , och sen säger hon att hon blir illamående.
    Trodde först att hon ville "banta" eftersom hon pratat om att kompisar vill det men det gör hon inte säger hon. Hon är 146 cm och väger nu ca 35 kg , för ett par månader sen vägde hon nästan 37 kg.
    Har märkt att hon redan börjat få små bröst och hår både på benen och musen. Kan magvärken bero på puberteten eller borde jag kanske gå till doktorn.
    Nån som har liknande erfarenheter ?

  • Svar på tråden 9-årig dotter med magvärk och illamående
  • T x 3

    Jag tror att det kan vara förstoppning. Om hon äter och blir illamående så stämmer det bra överens. Du kan bajsa varje dag men ändå vara förstoppad. Jag har tre förstoppningsbarn så om du tror att det kan vara det så har jag med åren fått ganska god kunskap då ett barn är svårt förstoppat. Sedan kan det vara så att hon håller på att få mens och allt som händer med kroppen då. Observera att hon kanske kan lida av anorexi också om hon inte kan/vill äta. Jag skulle ha gått till en barnläkare med henne för det är de som sitter med kunskapen vi andra här kan bara spekulera. Lycka till.

  • Amacor

    Min dotter hade magkatarr och då hade hon ont, tappade aptiten och mådde illa.

  • T x 3
    Svar på #2
    Bra att du skrev det. Det hade min ena dotter också och hon sa att det sved i magen. Visade på området under naveln. Hon fick medicin och det försvann nästan direkt.
  • Toker1

    Hej!
    Jag har också en dotter på 9 år, som för ett tag sen visade upp samma symtomer som din gör. Vi har laktosintollerans i familjen, så vi har övergått till sådan mat för även henne. Hennes mage har nu lugnat sig.
    Även om hon inte är allergisk kan magen vara ur form och att inte inta laktos vilar man magen, så efter ett tag kan man införa vanliga mjölkproduket igen.

    Hon är också tidigt utvecklad som din, vi går på längdkontroll pga av att jag och min man är långa. Vi har två döttrar som båda är långa för sin ålder. Så jag ringde till våran läkare och fick komma dit för kontroll av henne. Det visade sig att hon kommer antagligen att komma att menstruera om ett år....ungefär alltså..
    Både jag och min mamma var tidigt in i pubertetern det har ju
    också med saken att göra.

    Jag tycker du ska ta kontakt med din barnmottagning där du bor.
    Lycka till!!!

  • lihuto

    Be skolläkaren kolla gluten och laktos. Det har inte hänt nåt särskilt i hennes omgivning? Kompisar som varit dumma, nåt i familjen eller skolan som gjort henne orolig? Magproblem kan dessvärre vara ganska diffusa.

  • Andaloal

    Jag har ända sen jag var 5 år krånglat med min mage.
    Jag har bland annat haft magkatarr med de symptom din dotter hade.

    samt senare gallsten vid 12 årsålder Jag har halva mitt liv krånglat med min mage.
    Kolla upp det ni. För mår man dåligt i magen så är livet inte alls roligt.
    När man är 9 skall man njuta av livet och allt vad det erbjuder orka busa, äta gott och ha kul.

    Lycka till.


    Du vet att du bor på en liten ort när folk vet saker om dig innan du själv vet om dom
  • Tukt

    När det gäller magen kan det ju lika gärna vara psykiskt som fysiskt. Så fokusera inte bara på olika tester för typ laktosintolerans. Det kan beröva er tid för att hitta andra svar.
    Så tänk brett!

Svar på tråden 9-årig dotter med magvärk och illamående