• Tvåbarnsmorsan

Hur länge har/ska ni ge era barn ersättning?

Hur länge ska ni ge era barn modermjölksersättning? Många slutar när barnet börjar med välling men många fortsätter längre än så och därför är jag nyfiken hur ni gör?

♥Pierre & Saga♥
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur länge har/ska ni ge era barn ersättning?
  • xenaa

Sonen var runt 6 mån när vi slutade med ersättning. varför?
    för han började äta bra, regelbundet med mat. frukost mellanmål, lunch mellanmål och kvällsgröt så introducerade vi välling innan läggdags.
    funkade och har funkat super för honom

♥LEO♥
  • Tindra02

Äsch nu satte jag fel, skulle ju vara vid 4 mån inte den första Fundersam

För välling är väl vid 6 mån? (att man kan glömma så snabbt )
    Så vi har börjat med den vi 4,5-5 mån, mina barn har alltid börjat tidigare då dom krävt mera mat...

• MiniFröberg

Vi gav ersättninge tills sonen var en 9-10 månader. De rekommenderar ju delamning hela första året och det näst "bästa" alternativet till det bord eju vara ersättning.
    Vår son höll sig mätt och belåten på ersättning så såg ingen mening med att ge honom välling tidigare.

• Lequisha

Han är 11 månader och får fortfarande nån flaska om dagen. Enligt vår barnläkare gäller samma rekommendation för ersättning som amning, alltså i minst ett år, vilket vi tycker verkar logiskt.

• noraa

Jag vet faktiskt inte. Han är drygt sex månader och äter fortfarande ersättning några gånger om dagen (morgon, kväll och ibland som mellanmål).

Förutom det så äter han gröt, mat, frukt och välling. Jag gissar att vi slutar med ersättning när han äter så mycket annat att han blir mätt på det.

• JewelGirl

Barnen var 6 mån när vi gick över till välling. De äter välling morgon och kväll med två skedmål därimellan.

Jewel och Sancho fick en Samuel och Isabella 071005
  • Miss Lau

Mina två äldsta barn fick ersättning tills de var 1 år. Trean tills han var 18 mån. Mina barn har ätit rätt lite "vanlig" mat och därför har vi fyllt på med ersättning och mys efter maten. Välling/gröt har de fått morgon och kväll.

• Tjohalia

10 månader fick dottern, jag fattar inte att så många byter ut ersättning mot välling! Är det bara okunskap eller? ersättning eller välling rekomenderas ju i ca 1 år, och det av vissa orsaker. Välling är i princip flytande gröt medans ersättningen är just en ersättning för bröstmjölk.

• Bonanza

Vår dotter gick inte upp tillräckligt mycket i vikt av enbart ersättningen, så vi fick rådet att ge mat så mycket vi kunde, och att byta till välling istället. Sen vände viktkurvan.

• Tjohalia

Ersättning eller bröstmjölk ska det stå, inte ersättning eller välling!

Svar på tråden Hur länge har/ska ni ge era barn ersättning?