• Anonym

Någon som tagit voltaren eller voltaren gel i tidig graviditet????

Jag tog voltaren tabletter hela onsdagen. På torsdagen hade vi sex för jag var helt säker på att jag INTE hade ägglossning. Någon timme efter tog jag ett test bara för att vara helt säker så jag inte stoppade i mig mer. Och det var jättestrakt utslag på stickan för ägglossning...

Fråga 1. Kan de voltarenpiller jag tog dagen innan ägglossning ha gjort att det kan ha blivit något fel???

Jag slutade givetvis med tabletterna efter detta men har så fruktansvärt ont. Tänkte att jag kunde kanske ta voltaren gel och tog detta på huden dag 3 och 4 efter ägglossningen. Idag fick jag reda på att man inte ens kan ta gelen och särskilt inte precis i början. Och nu har jag sådan ångest!!!!

Fråga 2. Har någon använt voltaren gel innan ni visste att ni var gravida? Vet någon hur mycket gelen påverkar??

Snälla ni som tagit något av detta i tidig grav. eller vet något om det....vill ni svara?

• Svar på tråden Någon som tagit voltaren eller voltaren gel i tidig graviditet????
  • xenaa

men du kanske inte ens är gravid än. så oroa dig inte. lev som vanligt tills du plussar

♥LEO♥
  • hipponk

du jag tror inte det är någon fara alls. När jag låg på förlossnngen och bb så fick jag difoklinac(eller hur det stavas) med panodil och det innehåller voltaren med. Och de sa att jag kunde ta det emot min huvudvärk när jag ammade med,har migrän och mina andra mediciner kunde jag ju inte ta. Du behöver ju kanske inte fortsätta med det innan du pratat med ngn bm om du är gravid. men aven innan jag hade fått veta om jag va gravid så tog jag voltaren och även min andra medicin och min son är det inget fel på..så ingen fara

• ceeh

jag fick rekommenderat oltaren gel av sjukhuset.. går enligt dem bra att använda fram till 3 mån före BF... vem sa att det var frligt ???

• tea1982

BedömningDiklofenak skall ej användas mot slutet av graviditeten. I tidig graviditet tycks den generella risken för en missbildning inte vara ökad men det iakttagna sambandet med hjärtfel manar till försiktighet. Om diklofenak använts i tidig graviditet finns av detta skäl ingen orsak att diskutera ett avbrytande av graviditeten. Som ögondroppar eller gel kan diklofenak användas under graviditet.
    Antiflogistiska läkemedel av NSAID-typ kan hämma kontraktioner i uterus och fördröja förlossningen. De kan även leda till pulmonalishypertension och neonatal andningsinsufficiens genom kontraktion eller slutning av ductus arteriosus intrauterint. Antiflogistika kan hämma trombocytfunktionen hos fostret.
    Ovanstående effekter finns rapporterade för t ex indometacin, naproxen och acetylsalicylsyra. Efter intag av indometacin kan hämning av njurfunktionen hos foster leda till oligohydramnion och neonatal anuri. Neonatal anuri finns också beskriven för naproxen. Beskrivna effekter på fostret antas bero på substansernas hämmande effekt på prostaglandinsyntesen.

De ovan skildrade effekterna av NSAID mot slutet av graviditeten är väl kända medan eventuella teratogena effekter i tidig graviditet är mindre väl undersökta. Två arbeten har beskrivit en ökad risk för missfall efter användning av NSAID i tidig graviditet - i det ena begränsades den riskabla perioden till veckan efter konception.

I det svenska Medicinska Födelseregistret finns 18571 barn, vilkas mödrar uppgivit användning av något NSAID i tidig graviditet. Frekvensen av missbildningar bland barnen var normal (659 barn hade missbildningsdiagnos, 3,5%). Vid en närmare analys av ett tidigare material föreföll dock frekvensen medfödda hjärtfel vara nära nog fördubblad och detta fenomen kunde inte kopplas till någon speciell NSAID utan tycktes gälla hela gruppen. I en senare studie av användning av läkemedel bland mödrar till barn med hjärtfel, sågs en riskökning för hela gruppen NSAID, som dock endast var signifikant för naproxen.

Det finns tidigare i litteraturen en liknande iakttagelse mellan användning av ibuprofen och en ökad risk för hjärtfel, men just detta samband ses inte i det svenska materialet (ibuprofen torde ofta användas vid tillfälligt bruk som ett allmänt analgetikum). I ett arbete fann man en generell riskökning för hjärtfel bland barn till kvinnor, som använt NSAID i första trimestern. Om ett samband mellan NSAID och hjärtfel är riktigt, är den individuella risken för att barnet skall skadas fortfarande ringa - 1-2 procent. Detta samband är dock ännu oklart och tycks inte gälla tillfälliga exponeringar utan avser, om det är sant, längre tids exponering i tidig graviditet.

Bland de 18537 exponerade barnen hade 3000 exponerats för NSAID av typ ättiksyraderivat (84 med missbildning, 2,8%) och 2837 för diklofenak (78 med missbildning, 2,7). Vid användning av diklofenak i ögondroppar (Voltaren Ophtha) eller i gel (Solaraze gel, Flector, Voltaren gel) torde risker för en påverkan på fostret saknas. I det svenska Medicinska Födelseregistret finns endast tre barn, vilkas mödrar uppgivit användning av ögondroppar med diklofenak - barnen saknade missbildningsdiagnos. Ingen moder hade uppgivit användning av diklofenak i gel.

Diklofenak ingår tillsammans med misoprostol i Arthrotec och Arthrotec Forte. Misoprostol är kontraindicerad under graviditet. Se dokumentet om misoprostol.

• Anonym

Tack för era svar. Jag vet att jag inte ska oroa mig än men jag kan inte låta bli att tänka på att jag kan ha gjort något som orsakar fel på mitt ev. barn. Det var jättebra svar i alla fall! Jag ringde till kontaktinfon på Voltaren. Hon trodde inte att gelen skulle påverka och hon skulle kolla upp och ringa tillbaka om de tabletter jag tod dagen innan ägglossning kan påverka celldelning o.s.v. vid befruktningen. Men det borde ju inte det. Det står ju att tabletterna kan förhindra graviditet under tiden den verkar. Men den verkar ju bara 6 timmar så om ägglossningen sker därefter borde det väl vara OK?

• tea1982
    Anonym skrev 2008-05-28 10:43:16 följande:
    Tack för era svar. Jag vet att jag inte ska oroa mig än men jag kan inte låta bli att tänka på att jag kan ha gjort något som orsakar fel på mitt ev. barn. Det var jättebra svar i alla fall! Jag ringde till kontaktinfon på Voltaren. Hon trodde inte att gelen skulle påverka och hon skulle kolla upp och ringa tillbaka om de tabletter jag tod dagen innan ägglossning kan påverka celldelning o.s.v. vid befruktningen. Men det borde ju inte det. Det står ju att tabletterna kan förhindra graviditet under tiden den verkar. Men den verkar ju bara 6 timmar så om ägglossningen sker därefter borde det väl vara OK?
    Och om det ÄR så att de påverkat din möjglihet att bli gravid så ÄR du inte gravid just denna gång, då behöver du även inte oroa dig.
    Som jag skrev tidigare så är det ingen som helst fara att äta eller smörja med voltaren i början av graviditeten och någon celldelnings-förändring är det inte heller talan om. Det enda som påverkar möjligheten att bli gravid av inflammationsdämpande mediciner är ett effektivt ämne i vissa antibiotikakurer.
Svar på tråden Någon som tagit voltaren eller voltaren gel i tidig graviditet????