• Lisen08

Hur slutar man med nässpray????

Har tagit nässpray i 10 dgr nu, de senast 5 dgr har jag även tagit Nasonex och Rivexin.

Är fortfarande lika täppt.

Men hur slutar jag med nässprayen?

Kan man sluta genom att bara sprya ena näsborren, typ spraya varannan gång i vänster, varannan höger????

Är ej gravid, "bara" förkyld.

• Svar på tråden Hur slutar man med nässpray????
  • lindaha

Jadu jag har använt nässpray dagligen i ungefär ett år nu, jag är verkligen beroende!
    Innan dess använde jag också nässpray i ett års tid men jag slutade tvärt, skitjobbigt men jag var tvungen!

Så jag måste sluta använda det snart, men det är ju så svårt...

• Bevabus

Alltså...är du beroende? Eller vill du bara sluta? Du måste ju inte trappa ner. Det är bara att sluta!

Och att du fortfarande är täppt..När jag hade ögoninflammation så fick jag en ögonsalva att använda i en vecka. När den veckan var slut så kliade mina ögon fortfarande. Men läkaren sa åt mig att gå utan salvan ändå, och två dagar senare så klådan borta. Så det kan bli så med din snuva också. Att din kropp bara måste vänja sig vid att klara sig själv utan sprayen.

• Ragnelutta

Jag har hört att om man sprejar för länge med nässpray vidgas blodkärlen i näsan och man känner sig mer täppt. Det mest effektiva sättet att trappa ner är att använda sprej med koksaltlösning istället. Det är milt och bra för snoken .

Det hjälpte för min ex-make iallafall.

• wickan82

Hej jag var beroende av nässpray använde det dagligen i 2 år å sedan för 3 veckor sen så kände jag att jag var tvungen att sluta... dom första nätterna var jobbigast men det går över efter en stund..

man ska nog sluta rakt av går nog inte att trappa ner...
    jag ahr försökt med alla sorter å inget hjälpte....
    man blir ju fast i skiten jätte fort å blir man sedan förskyld igen så är man tillbaka på ruta 1..

så tipset är att sluta rakt av.

• Lisen08

Men det går ju inte

Var utan nässpray i 36 h och sov inte på två nätter.
    Det blir liksom baksug på något sätt så det går inte att svälja. Får liksom panik...jobbigt

Koksaltlösningen tar väl inte bort täppan?

Nasonex och Rivexin ska ju göra det, men jag har inte märkt av ngn effekt än.

• Bevabus

Har du prövat...åhh vad heter det?? Sånt där som luktar mint och som man lägger under näsan, det är som en kräm ...luktar mint jättestarkt, gör så att man inte är täppt längre..

Minns inte vad det heter, nån som förstår vad jag pratar om?

• maritmedm

Du får skaffa dig en nässkölj som du fyller med vatten och sköljer ur näsan med varje morgon.

• Ragnelutta
    Svar på #5
    Om det är som för min ex-make beror ju inte täppan längre på förkylningen utan på att slemhinnorna irriterats och vidgats.
  • Fragile Angel

Åh, jag har samma problem. Jag har inte tagit spray sedan i morse, och nu kan jag verkligen inte andas genom näsan , så jävla jobbigt. Men jag tänkte försöka genomlida dagen, och bara ta ikväll innan jag går och lägger mig.

Just because I'm paranoid doesn't mean theyr'e not after me
  • Fragile Angel
    Bevabus skrev 2008-05-28 12:46:03 följande:
    Har du prövat...åhh vad heter det?? Sånt där som luktar mint och som man lägger under näsan, det är som en kräm ...luktar mint jättestarkt, gör så att man inte är täppt längre..Minns inte vad det heter, nån som förstår vad jag pratar om?
    Jag vet vad du menar, men jag minns inte vad det heter.
    Just because I'm paranoid doesn't mean theyr'e not after me
Svar på tråden Hur slutar man med nässpray????