• Golden Lover

Hur hitta billigt å bo i Norge.. killen har fått jobb där!

Jag vet inte vart jag skulle lägga in detta ärende en chansa på att det var har jag kunde lägga in det. Det är så att min kille har fått jobb i Norge.Vi har sökt lgh/rum. Men utan "hopp". Han åker på söndag kväll.. och har ännu inte hittat någon stans och bo. Snälla är det någon som vet vart han kan vända sig. Det får inte vara så dyrt heller. Han bryr sig inte och det är litet. Han kan oxå tänka sig andrahans lgh som är möblerade.. men finns det någon som vet vart han ska vända sig. Han har kollat på blocket.se och finn.no.. men inget har hittats. Snälla hjälp!!!

• Svar på tråden Hur hitta billigt å bo i Norge.. killen har fått jobb där!
  • Majras

Kan inte hans blivande arbetsgivare hjälpa till med den biten?

• Tecken

Ni kanske kan bo på vandrarhem den första tiden? Kanske är lättare att leta lägenhet på plats?

• Golden Lover

han har pratat ,ed sin blivande chef.. men de gör inte sånt. Han har kollat vandrar hem.. men det finns inget ledigt. Jag börjar bi desperat!! Han kan ju inte sova i bilen!!

• CuteLilleMyGirl

Har ni inte hittat ngt på finn.no? Där brukar det vara massa annonser.
    Vilken prisklass har han/ni tänkt er och var är det han ska jobba?
    Det är inte speciellt billigt att bo i Norge, är tyvärr bara att inse det.

• Wojtan

Bodde själv i Oslo för ett antal år sedan. Ni är väldigt sent ute, det tar tid att hitta boende i Norge och det är väldigt dyrt.
    Dessutom kräver nästa alla att man betalar deposition, dvs tre månadshyror direkt vid inflyttning.
    I Oslo är det nästa stört omöjligt att hitta något första handskontrakt.
    Vi fick bo på hotell första tiden och det var ju inte heller billigt!

• CuteLilleMyGirl

Jag har aldrig haft problem med att få ett första handskontrakt, det är bara det att bomarknaden är helt annorlunda här än hemma i Sverige.
    Här ägs lägenheterna av en person som hyr ut den. Det räknas som första hand. Om jag som hyr av person nr 1 hyr ut den till ngn annan, så räknas det som att hyra ut i andra hand.
    Men som Wojtan säger, depositum krävs nästan alltid, just för att det oftast är privatpersoner som hyr ut.
    Men ni kan se på bofelleskap, att hyra tillsammans med ngn, eller se efter en hybel, det brukar vara billigare än en vanlig lägenhet.

• Golden Lover

Wojtan: japp vet att tiden är knapp. Men min man har legat i sen dag ett han fick veta att han skulle börja jobba åt det företaget. Men i ca 2 månader har han försökt hitta något..

och alla som kommer med tips..

Puffar upp tråden så fler kan hjälpa oss!

• Katzak

Finns inget billigt boende där...

• Golden Lover

nej kansek inte.. men ett rimligt pris då!

Svar på tråden Hur hitta billigt å bo i Norge.. killen har fått jobb där!