• Anonym

är min sambo medberoende till sin mamma?

Min svärmor är ensam, tragisk och alkoliserad. Hennes liv har tyvärr inte blivit vad hon kanske hade förtjänat. Min sambos pappa som var gift med henne bedrog henne regelbundet, var elak angående hennes vikt och utseende och lämnade henne slutligen för en annan kvinna. Skilsmässan var inte så snygg. Min sambo var då tonåring och blev på sätt och vis sviken av båda föräldrarna då pappan bara drog och inte hörde av sig på flera månader och mamman bara grät och tyckte synd om sig själv.

Min sambo är sin mammas riddare - han är jättesnäll mot henne, berömmer henne för allt, gör upp gemensamma planer med henne, är hennes middagssällskap allt som oftast osv. Han har ofta dåligt samvete för hennes skull. och de har ett, som jag tycker, obehagligt vi-tilltal - "vi ska skaffa hund", "vi ska köpa sommarstuga" med mera.

Om jag kritiserar detta går han i taket av ilska. Finns det en diagnos på denna sjuka mammighet i vuxen ålder och vad kan jag göra för att de ska ha en sundare relation eller för att vi ska ha en sundare relation, kanske jag ska säga, där inte hans mamma är en ständig följeslagare.

• Svar på tråden är min sambo medberoende till sin mamma?
  • korven72

Det låter inte helt osannolikt han han är medberoende. Fråga om ni inte tillsammans kan gå till nån och prata. Detta om du verkligen vill satsa på er relation...

• Birgitta2

Säger bara en sak: Familjeterapi. Killen har ingått en sorts symbios med sin mamma och kan inte ta sig ur den. Han tycker så synd om sin mamma att han har blivit hennes "make". Och det är inte kul att påtala sånt, för i hans öron blir det ju lite perverst, och pervers vill ju ingen vara. Och inte morsgris heller. Nej, det är ingen sund relation. Men ganska vanlig reaktion när en ung kille blir mannen i huset. Det är nog svårt att bryta sig loss. Speciellt när mamman sen utnyttjar det hela.

Föreslå familjeterapi där du och din sambo försöker reda ut de här trassliga trådarna.

• Anonym (njot)

min sambos mamma är alkoholist -min sambo kan inte heller ta det här avståndet till henne trots att han blir sårad hela tiden av henne osv.. han gör också allt för henne..
    tycker att det e jobbigt!!
    försök få han o inse att han inte e skyldig till att se till att "mamman" mår bra.. Det e inte hans uppgift att vara föräldern/partnen till sin mamma

Svar på tråden är min sambo medberoende till sin mamma?