• Lady Namárië

Hur blir jag rökare på låtsas??

(Hmm, svårplacerat ämne... )

Jag behöver lite hjälp. Jag skall vara med i en interaktiv teateruppsättning (dvs. ett live, för de som är bekanta med terminologin ), och rollen jag vill ha är rökare. Jag vägrar röka riktiga cigaretter, så nu frågar jag alla påhittiga människor därute: Finns det något sätt att fuska på?

Hur gör riktiga skådespelare? Offrar lungorna för konsten, eller?

• Svar på tråden Hur blir jag rökare på låtsas??
  • Cybermum

Tja, offrar gör riktiga skådespelare,
    Men det betyder att inte du behöver göra det!
    Tänd en cigg och låtsas eller köp en skämt cigg, på butriks,
    de ser riktiga ut! Lycka till!

• Lady Namárië

Hmm, tack för tipset! Hittade "Puffcigaretter" på Buttericks hemsida. Är det någon som vet hur de fungerar, och framförallt om det ser riktiga ut, även på nära håll?

• Isolde

Det bästa är riktiga cigaretter, som man tänder och sedan inte röker på. Träna in handföringen och vifta sedan vildsint med ciggen så att den inte slocknar... Befinner man sig inne i ett rökmoln är det få som märker att man faktiskt inte röker på riktigt.

Problemet där är förstås hur man tänder dem... Kräver kanske en viss uppoffring eftersom de tänds på indrag. Hm.

• Lady Namárië

Hehe, har funderat på det - men jag hostar så av cigarettrök! Vifta vildsint kommer jag garanterat att göra (skall dessutom ha munstycke i så fall). Problemet är att vi håller på i rätt många timmar, så risken är rätt stor att någon börjar undra.

Fler förslag?

• höstsjö

Tror faktiskt att det finns nikotinfria cigaretter som skådisar använder ibland. Har dock ingen koll på var de går att få tag på. Hör med rekvisita-ansvarig på närmaste teater!

• Trump

Dra in roken endast i munnen och inte ned i lungorna.

• Mina

Åh! En lajvare!!!!!! Vad var det för lajv? Vilken miljö? Var hade du för karaktär?

Håller annars med Trump. Undvik halsbloss så funkar det nog

• Lady Namárië

Mina--> Hihi, fler lajvare!

Jag har så gott som bara rollspelat medeltid/fantasy tidigare, men nu skall jag försöka mig på 1940-tal. Kolla in www.tintagel.nu/1943 om du vill se vad det handlar om. Rollen är inte helt färdigskriven ännu, men hon är en rik flicka med exklusiva vanor. Det skall bli ruskigt roligt, faktiskt!

• Mina

Spionlajv under andra världskriget! Åh så roligt det låter! Jag har nog tyvärr inte just lajvat så mycket som jag skulle önska, men ett drömlajv som skulle vara roligt skulle vara ett gangsterlajv i 20-tals miljö. Spritförbud i USA, svartklubbar, nattliga räder, infiltrerande poliser och intrigerande skurkar. Dröm-karaktären där är en dålig nattklubbssångerska som bara har jobbet för att hon har tillhops det med ägaren till stället. I övrigt är hon en oppurtunist som tar chansen när den kommer och inte har överdrivet många moraliska skrupler... )

• bozzini

Det finns nikotinfria cigaretter på hälsokostbutik. Mina svärföräldrar brukar puffa på sådana ibland. Jag har själv testat dem och de är inte så illa. Jag kommer inte på vad de heter just nu men återkommer om namnet poppar upp.

• Lady Namárië

Tack Bozzini!! Återkom gärna med namnet! Det är alltså "riktiga" fuskcigaretter, som man tänder och puffar rök med? Jag har nämligen bara hittat cigarettformade attrapper för psykologisk rökavvänjning när jag surfat runt..

Oj, vad trött jag var 20.40 igår.. "Att INTE dra halsbloss funkar inte" skulle det stå!

• bozzini

Jepp Lady N! De är som riktiga cigaretter men innehåller inte nikotin, tjära och andra otäcka saker. Man tänder på och puffar. Vi ska till svärföräldrarna imorgon. Jag frågar då om namnet.

• Niquilota

Om du ska sitta och puffa på en cigarrett utan att dra halsbloss så kommer det dels att synas att du inte är rökare (om du nu vill vara autentisk), dels så kommer du ganska snart att smaka pest i munnen och begära avsked.

Nej, köp såna där örtcigarretter, eller vad de nu är gjorda av. Lycka till!

• bozzini

Lady N: Nu har jag kollat upp örtcigaretterna. De heter Nirdosh och finns att köpa bl.a på Vedalila i Stockholm (Barnhusgatan 1 Öppet må-fr:11-18 lö 11-14) Du kan även beställa dem på deras hemsida www.vedalila.se

Här kan du läsa mer om cigaretterna och vad de innehåller www.green-herbal.com/item2.htm

Hoppas att du får rollen!

• Lady Namárië

Tack snälla Bozzini! Rollen är min, cigaretter eller inte, men det skulle vara ett plus i kanten om jag kunde få blåsa lite rökmoln på folk! Skall genast surfa in och kolla på sidan.

• bozzini

Tyvärr finns inte örtcigaretterna med i deras produktlista på hemsidan. Men de går att beställa dem därifrån ändå, min svärfar gör det.

Svar på tråden Hur blir jag rökare på låtsas??