• Sweety

Komma in på sitt 1:a hands val???

Ni som pluggar, kom ni in på erat 1:a hands val som ni hade valt?
    Hur stor chans e det egentligen?
    Jag vill egentligen bytta mitt 1.a med mitt 2:a hands val, men det e för sent. Vill helst komma in på mitt 2:a hands val känner jag nu.
    Om man kommer in på sitt 1:a hands val, stryks allt annat då? Eller får man svar på allaihop, och får välja vilken man vill gå på?
    Somebody knows?

• Svar på tråden Komma in på sitt 1:a hands val???
  • Wren

kommer man in på sitt förstahandsval så stryks alla andra val.

men du kan alltid tacka nej och söka igen nästa gång.

• Sweety

E du säker? Okey.
    Om man inte kommer in på sitt första hansval, hur ser det då ut? Blir det automatiskt andra handsvalet, eller får man besked från alla, och får välja fritt från dem? Förutom 1:a hands valet, som man inte kom in på?

• Wren

Jag är säker.

kommer man inte in på sitt förstahansval så ställs man som reserv på detta samt att man kan komma in på de lägre valen.
    men så fort du kommit in på ett val så stryks alla lägre val

altså
    1: ej antagen, reservplats (nr)
    2: antagen
    3: struken
    4: struken
    5: struken

eller
    1: antagen
    2-5: struken

• Sweety

Aha jag förstår

Vad tycker du att jag ska göra? Jag vill helst mitt 2:a hands val. Ska jag stryka mitt första?
    E det stor chans o komma in på sitt 1: hands val? Har sökt till förskollärare/lärarutbildning.

Pluggar du? Isånnafall, kom du in på ditt första val?

• Fluffguf

Det är ju omöjligt att svara på hur stor chans det är att komma in på sitt förstaval, det beror ju helt på vad man söker och vad man har för betyg!
    Du kan inte ändra till ditt andrahandsval i efterhand, men du kan ju alltid om du kommer in på ditt förstahandsval gå en termin eller två och söka in till ditt andrahandsval nästa gång de tar in. Det är fult mot de som vill ha din plats, men jag vet de som har gjort så.

• Tokaungen
    Svar på #4
    Om du har valt två olika lärarutbildningar (förskollärare och ngt annat) så spelar det inte så stor roll. Du kan då (oftast) byta _inom_ programmet när du väl har börjat.

Är det två helt olika utbildningar får du gå på magkänslan, om du kan tänka dig att prova på en termin eller absolut inte. En sak att tänka på kan också vara hur stor chansen är att du kommer in på dina olika val.
  • Wren

kan du vänta ett halvår och söka om? eller ha lite is i magen och hoppas att du inte tar dig in?

jag pluggar, tog mig in på förstahandsvalet, båda gångerna. (en avhoppad utbildning)

det gäller att tänka efter Ordentligt innan man sätter sig ner och väljer. det gör inget att vänta ett halvår eller ett år om man då blir säker på vad man egentligen vill läsa. det är nämligen dyrt att inte läsa "rätt" utbildning från början (egen erfarenhet...)

• Wren

bör tillägga att jag trodde att jag läste rätt utbildning och trodde så i tre år innan jag insåg att det inte var det jag ville bli. håller tummar och tår att det är rätt denna gången...

• Sweety

Nej, det går ju tyvärr inte o ändra. Men stryker man 1:a valet, så kommer 2:a hands valet automatiskt på första plats. Så kanman göra. Men e det dumt o ändra o chansa?

• Sweety

Jag har valt båda mina val som förskollärare. En på Sthlms universitet, och en på Södertörns högskola.
    Spelar inte så jätte stor roll, vilken av dem. Men helst Södertörn har jag insett nu, men det e mitt 2:a hands val.

Svar på tråden Komma in på sitt 1:a hands val???