• Lottena

SORK!!!!

Finns det någon osm har nåt bra tips på hur man blir av med sork???

Jag såg den springa i våran trädgård idag, jag tror det är en sork, såg den bara lite snabbt men den såg ut som ett marsvin med råttsvans typ..

• Svar på tråden SORK!!!!
  • Zenobia

Dom gillar inte sån här vindsnurror så det viner om dom när det blåser. Testa och sätt upp en sån i marken.

• Lottena

Ja det kan jag ju göra.. Fick ett tips om att gräva ner en tom plastflaska med halsen uppåt så att det viner när de blåser men vindsnurror låter lite mer miljövänligt :)

• Zenobia

Vi upptäckte vi hade sork på tomten nu när snön försvann, så synd när dom förstör gräsmattan =(

• Lottena

Ja dom gör ju de å rabatterna har jag märkt.. Men de lustiga är att vi har inga jordhögar vid våra hål utan hålen går bara rakt ner..

• Zenobia

Så har vi med bara jättehål i gräsmattan. Men är det inte Mullvader som bygger jordhögar och sorkar gör gångar? Kanske är därför, ja har ingen aning *ler*

• Lottena

vad jag har förstått om man googlar på sork så ska dom göra jordhögar oxå :)

• Zenobia

Jaha okej, jag har inte så stor koll =)

Kanske ska läsa på om ens innervånare i trädgården *ler*

• Snäckan13

det är inte grävlibng då. som vi hft problem med!?!

Dom gör hål, fast inte å djupa, men gräsmattan blir jui en jäkla oordning när dom drar fram o mumsar mask

Älskar mina barn så otroligt mycket!!!!
  • flicka eller pojke

vi har ingen sork hos oss men har en kompis som fick bort sina sorkar med någon lök som skulle planteras i gräsmattan.

• Avon2

Ett effektivt sätt som dock kräver omdöme och försiktighet är karbid.

Finns hos Lantmännen.

• Snäckan13

nå´n som vet hur  mangör åt grävling då???

Älskar mina barn så otroligt mycket!!!!
  • Knytets mamma

För en del fungerar det att plantera Alliumökar.
    En del rekommenderar att man petar ner vitlöksklyftor.

Min syrra testade upp och nervänd pet-flaska. Funkade inte.
    Min far däremot har denna våren satt sork-och mullvadsstörare, eller vad det kan tänkas heta. Den drivs av solceller och ser ut som en grön solcellslampa och den piper till med ett visst intervall.
    Tro det eller ej, inkräktarna är väck!

Det kan ju även vara vanlig Brunråtta. Om där vid något hål finns rester utav trädgårdssnäckor så är det Brunråtta och inte sork. Råttan äter snäckor och sorken växter.

• gizmolina

Haha skaffa katt .....bästa lösningen...

• Zenobia

gizmolina

Vi har katt, men sorkar ändå. Men dom har tagit ett par styckna iallafall, men verkar svåra att få tag på =(

• ALJO

Katt är det bästa, men alla vill ju inte ha katt, eller kan inte, det finns bra slagfällor och burfällor hos granngården att köpa, man betar lämpligen med morot tex.

Svar på tråden SORK!!!!