• Curlingmorsan

Astrid Lindgrens värld?

Hej!

Vi funderar lite på att ev åka till Astrid Lindgrens värld i sommar. Varken jag eller min man har varit där så vi undrar om det verkligen är värt pengarna? För det är ju ganska dyrt att bara gå in. Räcker det med en dag eller behöver man två dagar på sig för att hinna se allt?

Ebba & Felix mamma
  • Svar på tråden Astrid Lindgrens värld?
  • Lilla Linnéa

Vi var där förra sommaren. Jätte kul tyckte både vi och barnen. Men sjukt mkt folk! Vi åkte dit tills de öppnade och då var det smockfullt på parkeringen. Jag tycker det räcker med en dag. Barnen tyckte att det var jätte häftigt att träffa Emiul och Pippi å alla andra. *S*

• Miss Lau

Vi har varit där två gånger och tyckt att det varit värt pengarna. Vi har haft tvådagarskort och tyckt det varit bra, då behöver man inte pressa in allt under en dag. Förövrigt köpte vi något paket där man fick andra dagen "på köpet".

• gullican

Vi var där förra året då tösen var 4,5. Det var helt klart den bästa upplevelsen i hennes liv, hon pratar om det fortfarande Det var mycket pengar visst, men det var absolut värt varenda krona. Två dagar behövs om man ska hinna med allt tycker jag. Det är små föreställningar hos de olika figurerna hela tiden och efter får barnen komma in och hälsa på dem också. Om man inte ska springa med programmet i handen för att passa in så man får se allt så behövs verkligen 2 dagar. Man ska ju hinna slappna av, fika och barnen ska hinna med att leka också.

Verkligen värt pengarna säger jag

• Elli47

Vi var där i mitten av augusti förra året och en dag räckte gott och väl, det var inte så våldsamt mycket folk där då. Våra pojkar var då ca 5 och 7 år gamla och visst tyckte de att det var skoj där men det har de tyckt om många andra ställen också... Tror att de gillade Kneippbyn mer faktiskt. Så vi kommer inte att åka till ALV fler gånger, dessutom bor vi väldigt långt ifrån...

• Jullesmamma

Vi var där förra sommaren med sonen (ca 6 år) och systerdottern (4,5 år).
    Vi var en dag och det räckte för oss, vi brydde oss inte så mycket om alla föreställningar men såg väl två.
    Ta med diverse "kundkort" för när vi kom dit var det erbjudande med Ikea-kortet...
    Helt klart värt pengarna!

• Miss Lau

TS- Om dina barn gillar att titta på teater tycker jag absolut ni ska ta tvådagarskort. Mina älskar teater och ville se "allt" och det är omöjligt att hinna med på en dag eftersom det pågår grejer på många ställen samtidigt.

• Curlingmorsan

Tack för era svar! :) Dottern är 3½år och det är för hennes skull vi funderar på att åka, lillebror är bara 1½år så han är nog lite för liten. Låter som vi får satsa på 2-dagarskort så att vi inte missar något. :)

Ebba & Felix mamma
  • Nettis1975

Vad kul att höra mycket possitivt. Vi ska också dit i sommar och bo på badhotell. Ska bli trevligt. Hoppas ni får trevligt med

• Twilight

Förstår inte hur alla kan tycka det är så bra där, vi tyckte det var skittråkigt (var där i fjol)och def inte värt pengarna. T.o.m dottern på (då) 4,5 år tyckte det var tråkigt.
    Otroligt dåliga "skådespelare" i föreställningarna och själva husen/byarna var hur trista som helst.

Jämför man med föreställningarna på Junibacken så vinner JB öööööööverlägset!!!!!

♥Familjen♥
  • Twilight

Glömde säga, även om man skulle ha roligt där så finns det knappast saker att se i två dagar, tog inte lång tid att gå igenom allt

♥Familjen♥
  • ixus
    Twilight skrev 2008-05-31 19:10:38 följande:
    Förstår inte hur alla kan tycka det är så bra där, vi tyckte det var skittråkigt (var där i fjol)och def inte värt pengarna. T.o.m dottern på (då) 4,5 år tyckte det var tråkigt.Otroligt dåliga "skådespelare" i föreställningarna och själva husen/byarna var hur trista som helst.Jämför man med föreställningarna på Junibacken så vinner JB öööööööverlägset!!!!!
    Och jag tycker tvärtom!! Tycker junibacken var SÅ jäkla tråkigt

AL:s värld däremot var ju superkul!
    Av barn o fyllon får man alltid höra sanningen.......
  • Elli47

Smaken är ju som baken... jag kan ibland tycka att ALV är lite väl överreklamerat faktiskt, det var inte fullt så fantastiskt som man fått höra men inte var det dåligt heller! Barnen tyckte det var kul, speciellt vid Mattisborgen där de kunde kliva och klättra i borgen hur mycket som helst och en del av teaterföreställningarna var ju kul att se också! Jag har inte så stora krav på skådisarna, huvudsaken är att publiken trivs!

• Indillia

Vad jag vet har jag varit där 2 gånger. En gång när jag själv var barn (8år?) och en gång med mitt eget barn.
    Jag hade kul båda gångerna och min dotter (3-4år) hade också kul när hon var med.

• Twilight
    ixus skrev 2008-05-31 19:14:41 följande:
    Och jag tycker tvärtom!! Tycker junibacken var SÅ jäkla tråkigt AL:s värld däremot var ju superkul!
    Ja alltså, det är ju lite svårt att jämföra ställena eftersom de är så olika men uppträdandena var ju så värdelösa på ALV
    Elli47 skrev 2008-05-31 19:16:27 följande:
    Jag har inte så stora krav på skådisarna, huvudsaken är att publiken trivs!
    Fast alltså, om man ska spela ex Pippi nu då så kan det ju vara kul att likna Pippi (I utseende/sätt/uppträdande) åtminstone liiiiiiiiite. Min dotter som älskar både Pippi och Karlsson på taket i vanliga fall var jättebesviken.

Sen var själva föreställningarna tråkiga i handlingen tycker jag, hände liksom inget spännande...
    ♥Familjen♥
  • Indillia

Såg nu att om du har IKEA-Family-kort blir det mycket billigare också. *tipsar*

• Miss Lau
    Twilight skrev 2008-05-31 19:10:38 följande:
    Jämför man med föreställningarna på Junibacken så vinner JB öööööööverlägset!!!!!
    Smaken som baken. Nu har jag visserligen bara varit i ALV två gånger och på Junibacken säkert 50 ggr men de "skådisar" som brukar vara på Junibacken ger jag inte mycket för. Junibacken är roligt max 2 timmar medan i allafall mina barn haft superroligt i 2 dgr på ALV.
  • Curlingmorsan
    Indillia skrev 2008-05-31 19:28:27 följande:
    Såg nu att om du har IKEA-Family-kort blir det mycket billigare också. *tipsar*
    Åhh tack för tipset! Klart att jag har IKEA-kort ;)
    Ebba & Felix mamma
  • Twilight
    Miss Lau skrev 2008-05-31 21:39:05 följande:
    Smaken som baken. Nu har jag visserligen bara varit i ALV två gånger och på Junibacken säkert 50 ggr men de "skådisar" som brukar vara på Junibacken ger jag inte mycket för. Junibacken är roligt max 2 timmar medan i allafall mina barn haft superroligt i 2 dgr på ALV.
    Jag har bara varit en gång på varje ställe så jag kan bara gå efter det ju... Som sagt så kan man inte jämföra själva ställena för de är ju så olika, så det där med tiden förstår jag ju MEN jag tyckte det var överlägsna uppträd på JB
    ♥Familjen♥
  • Twilight

Men alltså, jag vill inte gnälla, bara visa att alla inte gillar ALV för jag hade ju också hört att det var underbart där... Hade JÄTTEhöga förväntningar, vi skulle eg till Göteborg men åkte en omväg på 40 mil bara för ALV och så blev vi superbesvikna

♥Familjen♥
  • Alexandra84

Jag bor i vimmerby....
    Och jag kan säga att jag anser att det är värt pengarna! Vi köper säsongskort nu varje år, vår son fyller 3 nu i oktober.
    För att ni ska slippa springa igenom allt så rekomenderar jag 2dagar, för det är ju teartar oxå som barnen vill se och då blir det att dom inte hinenr leka lika mycket som dom kanske skulle velat göra...
    Sen ett tipps för att spara lite på pengarnaär att ta med egen fika.... och köp inte mat inne på alv, då blir det lite dyrt.

~*~ Lycklig mamma till två ~*~
Svar på tråden Astrid Lindgrens värld?