• MariaN

Ska man bada varmt eller kallt när man har feber?

Sitter här med en härlig feber..
    Har ont i kroppen och är igentäppt. Tänkte ta ett bad, men ska man bada varmt eller kallt när man har feber?
    Tacksam för svar!

• Svar på tråden Ska man bada varmt eller kallt när man har feber?
  • Mia83

Ingen aning, men personligen hade jag valt det som kändes bäst.

• Eisa

Det beror på om du svettas eller fryser just då
    Det som känns bäst helt enkelt.

• Eisa

Kom ihåg att du kan bli sjukt trött av att bada varmt med feber bara.

• Ammi82

Man ska inte ha varmt när man har feber.. Tex så är bastu förbjudet när man är febrig. Kall/sval dush är det bästa som tar ner febern.

Varför finns det kondomer med jordgubbssmak när musen ändå tycker bäst om ost?
  • MariaN

aha.. jag är varm nu..
    då kanske man ska ta en duch istället då?
    eller kanske låta bli helt och hållet?
    duschade igår och jag ska ju endå bara vara hemma..

• Ammi82

Du kan ju annars badda kroppen med en våt handduk.. som sagt, kallt vatten håller ner febern. Man kan frysa som tusan, men inget kroppen mår dåligt av.

Min sambo hade för några månader sedan 39,2 grader feber och var helt borta.. Sjukupplysningen sa att jag skulle badda honom med en kall våt handduk. Han tyckte inte om det då han frös, men det hjälpte lite iaf.

Krya på dig!

MariaN skrev 2008-05-29 09:09:14 följande:
    aha.. jag är varm nu..då kanske man ska ta en duch istället då?eller kanske låta bli helt och hållet?duschade igår och jag ska ju endå bara vara hemma..
  • Nyfiken gul
    MariaN skrev 2008-05-29 09:09:14 följande:
    aha.. jag är varm nu..då kanske man ska ta en duch istället då?eller kanske låta bli helt och hållet?duschade igår och jag ska ju endå bara vara hemma..
    ta en dusch du! Det brukar kännas uppfriskande o skönt o få duscha nrä man är febrig o febersvettig. Jag brukar ta en pall o sätta mig på och bara luta mig mot väggen o njuta av svala strålar.
  • MariaN

tack för tipsen! nu ska jag tvätta ansiktet iaf! :)

• Maggis

Sval dusch när man är febervarm tycker jag är skönast.
    Frossar jag brukar jag köra varm dusch istället. Alltså, det som känns skönast för tillfället.

//Maggis
  • Ammi82

Gör så!

MariaN skrev 2008-05-29 09:16:41 följande:
    tack för tipsen! nu ska jag tvätta ansiktet iaf! :)
  • Mia83
    Ammi82 skrev 2008-05-29 09:15:23 följande:
    Du kan ju annars badda kroppen med en våt handduk.. som sagt, kallt vatten håller ner febern. Man kan frysa som tusan, men inget kroppen mår dåligt av. Min sambo hade för några månader sedan 39,2 grader feber och var helt borta.. Sjukupplysningen sa att jag skulle badda honom med en kall våt handduk. Han tyckte inte om det då han frös, men det hjälpte lite iaf. Krya på dig!
    Jag har aldrig förstått varför man absolut ska försöka ta ned febern, om inte temperauren är farligt hög. Febern fyller ju faktiskt en viktig funkion.
    Jag har dessutom väldigt svårt att tro att ett 40-gradigt bad skulle vara farligt när man har feber. Att bada bastu är ju en helt annan sak.

Jag håller fast vid att man bör göra det som känns bra. Det brukar i regel fungera.
  • Ammi82

Visst är febern bra, men varför äter man värktabletter när man är sjuk? Jo för att ta ner febern. Det betyder inte att febern inte fyller sin funktion bara för att man försöker hålla ner det.
    Kallt vatten är bra, varmt vatten kan höja febern, inte så bra. Ganska logiskt. Bada bastu är vamt, ingen bra, det gäller lika med varma bad..

Mia83 skrev 2008-05-29 09:25:54 följande:
    Jag har aldrig förstått varför man absolut ska försöka ta ned febern, om inte temperauren är farligt hög. Febern fyller ju faktiskt en viktig funkion.Jag har dessutom väldigt svårt att tro att ett 40-gradigt bad skulle vara farligt när man har feber. Att bada bastu är ju en helt annan sak.Jag håller fast vid att man bör göra det som känns bra. Det brukar i regel fungera.
  • Ammi82

40-grader låter inte så varmt.. nu pratar jag om VARMA bad.. fast kanske bara jag som badar i väldigt hett vatten

• Mia83
    Ammi82 skrev 2008-05-29 09:32:25 följande:
    Visst är febern bra, men varför äter man värktabletter när man är sjuk? Jo för att ta ner febern. Det betyder inte att febern inte fyller sin funktion bara för att man försöker hålla ner det. Kallt vatten är bra, varmt vatten kan höja febern, inte så bra. Ganska logiskt. Bada bastu är vamt, ingen bra, det gäller lika med varma bad..
    Jag vet inte hu andra gör, men jag äter inte febernedsättande/värktabeltter förrän jag mår så dåligt att det inte längre är ett alternativ att låta bli.
    Men jag misstänker att febernedsättande är något som mer eller mindre missbrukas i samhället idag.
    Angående varma bad så anser jag att ett bad som håller höre temperatur än den normala kroppstemperaturen rimligen bör hamna på den varma sidan av skalan.
  • MariaN

men varför är det bra med feber? vad fyller den för funktion?

• Mia83
    MariaN skrev 2008-05-29 12:02:55 följande:
    men varför är det bra med feber? vad fyller den för funktion?
    "Feber är i sig inget sjukdomstillstånd utan ett symptom och ett tecken på att immunförsvaret är aktiverat. Feber är så länge den inte är extremt hög (över 42 °C) inte farlig eller skadlig och behöver vanligen inte behandlas. Vissa forskare hävdar till och med att man inte bör behandla feber just eftersom febern fyller en funktion i immunförsvaret."

"Feber (latin febris) är ett tillstånd då den kroppsliga temperaturen överstiger den normala, vanligtvis mellan 36 och 37,8 °C[1], på grund av att kroppens "termostat" skruvats upp. Orsaken till feber är ofta någon form av infektion, men kan även förekomma vid olika inflammatoriska sjukdomar liksom vid cancer. Hjärnan ökar kroppstemperaturen för att bakterierna ska få det svårare att överleva samt för att immunförsvaret skall bli mer aktivt. När temperaturen stiger fryser och skakar man. En febernedsättande tablett "skruvar ner" termostaten och patienten svettas då i stället eftersom kroppen då börjar uppfatta kroppstemperaturen som för hög."
  • Mia83
    MariaN skrev 2008-05-29 12:13:11 följande:
    aha.. :)
    Kroppen är en finurlig mekanism, och behöver oftast inte så mycket hjälp som vi tror.
Svar på tråden Ska man bada varmt eller kallt när man har feber?