Recept med pangasus fisk???!!!...........
Har någon något gott recept med pangasusfisk, har inte gjort det innan och behöver lite tips på hur man kan laga den!!!......Tack tack..
Har någon något gott recept med pangasusfisk, har inte gjort det innan och behöver lite tips på hur man kan laga den!!!......Tack tack..
*****PUFFAR***** Ingen som vet?????....................
Är inte det platta filéer? Har för mig att jag köpte det en gång.. kan komma ihåg fel,men då dubbelpanerade jag dem, stekte och serverade med kall dillsås och kokt potatis. Jättegott!
Den är så fast och fin i köttet. Jag har till exempel panerat den och stekt den på stekpannan. Jag har grillat den, fast då använde jag grill galler - ett sånt för fisk. En mycket användbar firre! Det finns säkert en massa fler saker man kan ha den till! Men jag har inte gjort den på fler sätt - ännu......
Kom på en sak till att göra med denna fisk - prova lägg i foliepaket och krydda, kanske lite dill eller vad man vill ha, och så lägg på grillen. Droppa över lite citron eller lime.
Vi helstekte dem i ugngen som de var med lite kryddor och sedan åt vi råris, grönsaker och Keldas chili lime-sås till. Mkt gott.
Jag brukar tillaga den i ugnen med creme fraiche paprika chili på, blir lagom starkt och jättegott! Brukar ha ris och lite extra creme fraiche papr&chili till, ev utspätt med vanlig creme fraiche om det blir för starkt.
Även god i fisksoppa/gryta. Brukar göra med Keldas färdiga orientaliska soppa, potatis, lök, broccoli och vad jag har hemma som passar i.
Pangasius är nästan den enda fisk jag äter, just för att den är så lätt att tillaga, och smakar så gott.
Jag har tre favoriter:
Pangasius med saffranssås och ris
Rulla fileerna med citronpeppar och stek i ugn
Sås:
Saffran
Keldas fisksoppa
Matlagningsgrädde
Vitt vin
Fisksfond
Har inget exakt recept, ta lite av varje och fortsätt tills det blir gott! Koka upp i kastrull och red av med idealmjöl, t.ex.
Koka ris, gärna med lite ärtor i eller så - det blir så fint med det gula och gröna.
Grön thaicurry med pangasius
Stek lite grön currypasta, häll på en eller flera burkar kokosmjölk. Koka upp och smaka av med kycklingfond. Blanda i grönsaker (bambuskott, vattenkastanjer, babymajs, morötter, paprika - vad du vill) och strimlad fisk. Sjud försiktigt tills fisken är färdig.
Servera med jasminsris
Igår experimenterade jag vilt och gjorde det här:
Pangasiusrullar med bacon och fetaost
Dela filéerna i två långa bitar (på längden, alltså). Salta och rulla ihop, ha ev. lite basilika mitt i rullen. Linda en skiva bacon runt varje rulle, stick igenom en tandpetare och ställ dem på "högkant" i en ugnsform. Lägg lite smulad fetaost (eller någon annan ost) på varje rulle. Stek i ugn.
Servera med t.ex. färskpotatis och tomat- och basilika creme fraische.
tack så mycket, det var många goda recept!!!