• Perry the Platypus

Nån som provat barnsele?

angholmen.jetshop.se/

Tycker detta verkar vara en ganska smart pryl för både föräldrar och barn.

• Svar på tråden Nån som provat barnsele?
  • fetsnygg

verkar jätte smart.. sött med djuren för då tycker kanske barnen det är kul att ha den på sig.. fast vore det inte mer praktiskt om det bara var en sele.. och inget djur :D det var vad jag tänkte när jag såg dom.. men jag ska nog köpa en sån där när min lilla blir stor nog : )

• UnderbaraSöner

visst är d en smart pryl,men ngt säger man att d är fel..koppla barnet, hellre sätter jag mina barn i vagnen om d skulle vara för att man gick på trafikerad väg.

• fetsnygg

jag tycker inte det är fel.. det ger barnet större frihet än hålla i handen.. och man har ju kontroll på barnet.. som en extra säkerhet.. ibland springer ju barn utan att tänka på vart dom springer

fast det är klart.. börjar man dra paralleller till husdjur så känns det ju lite udda..

• SanTan

Jag är lite kluven.... Koppel på barn, nja, inte helt rätt!

Men med tanke på min lilla vilda 15 månaders, som man måste ha i vagn (fastsatt med sele!) om hon inte ska springa bort eller hoppa ur vagnen, så kunde detta vara smart. Det gör att hon kan få gå själv (vilket hon älskar) men man har ändå uppsikt över henne och hon kan inte springa iväg.... Men jag vet ändå inte vad jag tycker....

• Perry the Platypus

Själv tänker jag att min son skulle kunna få gå och tulta lite självständigt utan att att han måste hålla mig i handen när vi går på stan.

Här brukar jag skriva något putslustigt.
  • UnderbaraSöner
    SanTan skrev 2008-05-29 13:52:13 följande:
    Jag är lite kluven.... Koppel på barn, nja, inte helt rätt! Men med tanke på min lilla vilda 15 månaders, som man måste ha i vagn (fastsatt med sele!) om hon inte ska springa bort eller hoppa ur vagnen, så kunde detta vara smart. Det gör att hon kan få gå själv (vilket hon älskargå) men man har ändå uppsikt över henne och hon kan inte springa iväg.... Men jag vet ändå inte vad jag tycker....
    håller med..givetvis beror d helt på hur man bor och vart man brukar vara med sina barn. mina barn får gå så mkt de bara vill, men ser jag en direkt fara som trafik så får de sitta i vagnen en kortare stund för att sedan gå igen..

ang större frihet så anser jag nog att iaf mina barn har mkt frihet och faktiskt får hålla/sitta i vagnen eller hålla handen.. ser inge fel i det..
  • Lotusblomma

Harf många ggr sagt att jag ska ta sele när vår son börjar gå. Så vidl som han är redan nu. Måste sitta med bältet (över midjan) i vagnen annars är han ute på 2 röda...

• Qywez

Jag tyckte det var en smart pryl, roligare än vanligt sele.
    Kanske skulle prova den, på min vilda hilda .
    Hon skulle nog gilla den .

• imsel

Skitbra.
    Tänk om man tex är på flygplatser, kanske Liseberg, och såna ställen, och man kanske inte kan/vill ha vagn.
    Även på stan, när barnet vägrar sitta i vagnen, men man vågar inte släppa blicken.

men jag tror många föräldrar inte vågar köpa sån till sitt barn, av rädsla till vad andra ska tycka.

Ni med barn som lungt går bredvd er, kanske håller handen, aldrig springer långt bort från er, eller gillar att sitta i vagn, tur för er, men alla har det inte så.

• majjssan

munters.blogg.se/

Den pojken verkar nöjd i sin sele i bloggen och min lilla låter jag hellre få träna sin grovmotorik i sele än att sätta henne fast i en vagn.
    Hon går fritt och får större rörelsefrihet med selen,våra promenader är idag lungna och jag slipper leken katt och råtta vilket är livsfarligt på vissa gator där vi bor.

• HelenaMaria

Vadå koppel, det är en sele! Varför ska man alltid dra paralleller till djur när det blir tal om sele till barn? Smidigt tycker jag.

• Mimmi69

Har inhandlat en sele för att ha när vi ska ut och flyga senare i sommar. Hon blir i och för sig tre år i augusti och borde veta att lyssna men nu gör hon inte det!!! Tycker att det känns säkrare och lugnare (för mig) att ha henne selad än att ha henne springande runt, samtidigt som jag ska hålla koll på bagage och annat.

• ludenben

jag önskar att jag visste att det fanns när sonen var yngre. Han har svår adhd och autism. Han satt i vagn länge för det gick inte att han skulle gå. Han rusade rätt ut i gatan och stack så fort man släppte handen. Tänk vad mycket risker vi hade sluppit att tagit med selen. Nu medicinerar han och är större så idag behövs det inte men åh, vad det hade underlättat både för han och vi vuxna då...

• Izzo

skulle aldrig kränka mitt på detta sätt. Sätta koppel på ett barn. ja självklart kommer det ifrån USA där dem ser på barnuppfostran på ett helt annat sätt.

Skulle du binda fast ditt barn vid en stolpe när du ska in på affären oxå eller???
    Har man barn får man räkna med att springa efter dem och lära sina barn att man inte får göra vissa saker, så gör iallfall vi hemma hos oss

• majjssan
    Izzo skrev 2008-05-29 19:50:47 följande:
    skulle aldrig kränka mitt på detta sätt. Sätta koppel på ett barn. ja självklart kommer det ifrån USA där dem ser på barnuppfostran på ett helt annat sätt.Skulle du binda fast ditt barn vid en stolpe när du ska in på affären oxå eller???Har man barn får man räkna med att springa efter dem och lära sina barn att man inte får göra vissa saker, så gör iallfall vi hemma hos oss
    Vilken tur du har som har så väluppfostrade barn.Själv har jag en två åring som man inte kan diskutera med.Själv tycker jag mer synd om barn som får sitta fastbundna i en barnvagn,men det är ju vi Svenskar som tycker det är bättre! I USA låter dom barnen få gå själva och där har barnen förmodligen bättre grovmotorik också med tanke på att dom inte sitter fast i en barnvagn.
    Att skylla på USA är patetiskt och det är dubbel moral att säga att gåsele är hemskt men att sele i vagn är bra.
  • Marieeeee

Nu behöver jag inte sele på mitt barn för han är bara 6 månader gammal men förstår verkligen inte vad som är såå fel med att sätta på sitt barn en sele???

Då är det väll lika fel att spänna fast barnen i vagnen med sele???... och neej det tycker väll ingen är fel, varför?... joo för säkerheten att barnet inte ska göra sig illa...

såå vad är det då för fel att föräldrar vill ha sele på barn som inte lyssnar och springer ut i gatan och sånt??...
    då borde väll spänna fast barn i vagnen vara lika fel??...

• Puffalina
    Tycker oxå det är en smart grej. Förstår itne alls varför det skulle vara kränkande eller så...men, men, alla tycker vi olika å tur är väl det....
    Någon som vet hur långt själva repet är??? Typ 1m eller 2 eller vad???
    * Sebastian 061016 & BF 081106 *
  • ludenben

tur att inte du har barn med autism då... då skulle du nog inte kunna lära ditt barn lika enkelt...

Izzo skrev 2008-05-29 19:50:47 följande:
    skulle aldrig kränka mitt på detta sätt. Sätta koppel på ett barn. ja självklart kommer det ifrån USA där dem ser på barnuppfostran på ett helt annat sätt.Skulle du binda fast ditt barn vid en stolpe när du ska in på affären oxå eller???Har man barn får man räkna med att springa efter dem och lära sina barn att man inte får göra vissa saker, så gör iallfall vi hemma hos oss
  • Mimmi69

Kränka sitt barn?! Vet ej om jag skulle se det så. Det är ju inte så att jag ska gå ut och rasta henne i parken. Självklart får hon springa runt när vi är ute. Men i vissa fall kan det nog vara befogat. Jag tycker att det är bättre att ha henne kopplad än tappar bort henne i stora folksamlingar!!!

Svar på tråden Nån som provat barnsele?