• LillaMandarin

Ska man alltid ha mössa eller solhatt på de små??

Jag har jag hört att man alltid ska ha något på huvudet,tunn mössa eller solhatt på de små, stämmer detta?

I vagnen där hon e skyddad så brukar jag oftast inte ha någonting när de e så här varmt. E hon uppe och äter så hon får sol på sig så brukar jag täcka med en
    solhatt.
    Att man skyddar skyddar mot solen förstår jag ju absolut men när hon ligger i vagnen där hon inte får på sig sol, behöver hon verkligen ha något på huvudet då????

• Svar på tråden Ska man alltid ha mössa eller solhatt på de små??
  • jenjen

nä, såklart man inte behöver mössa/hatt när de ligger i vagnen.

• gizzla

om du har mössa på i skuggan blir det ju bara varmt och onödigt. Inget på skallen om det inte är sol på bebis

• LillaMandarin

Nä va bra, tack.
    Det känns ju jätte taskigt att ha mössa på dem...de blir ju jätte svettiga!!
    Men de var en som kommentera det så jag blev ändå osäker...e så trött på alla som ska kommentera saker. Såna man inte äns känner som kommer fram..

• Madge

Dottern (snart 10 månader) har alltid tunn mössa eller solhatt utomhus. Det är för skydda fontanellen man ska ha mössa. Fast hon sitter ju alltid upp i vagnen...

• LindaSundberg

Jag trodde som ni att man inte ska ha mössa eller så på dem i vagnen för det blir ju så varmt. Men igår när jag var på föräldragrupp sa en av de som jobbar där som bvc sköterska att de ska ha på sig mössa hela tiden, även i vagnen för att hålla kvar värmen för den försvinner genom huvudet annars.

• amasonas

ja värme försvinner ju ut genom huvudet men är det över 20 grader i skuggan är det ju absolut ingen fara, svårt att bli nerkyld i den värmenGlad

Jamie030405 Anton060524 Emil080406
  • LindaSundberg

Så sa jag också till henne, plus att min lille pojk har hur mycket hår på huvudet som helst så det skyddar ju, men då hade jag helt fel enligt henne, det gick inte att diskutera med henne utan det var bara så att barn alltid ska ha något på huvudet..

amasonas skrev 2008-05-29 16:12:14 följande:
    ja värme försvinner ju ut genom huvudet men är det över 20 grader i skuggan är det ju absolut ingen fara, svårt att bli nerkyld i den värmen
  • marial82

Min son har inte mössa eller hatt i vagnen. Har pratat med bvc om detta och dom sa att det inte behövs om han ligger i vagnen. Hon sa också att man kan ta tempen nere i vagnen så får man själv se hur varmt det blir där i.

• spacebeare
    Madge skrev 2008-05-29 16:03:07 följande:
    Dottern (snart 10 månader) har alltid tunn mössa eller solhatt utomhus. Det är för skydda fontanellen man ska ha mössa. Fast hon sitter ju alltid upp i vagnen...
    ?
  • gizzla

ehh? kan du utveckla det där?
    Hur skulle fontanellen skyddas av en tunn mössa? Det som kan skada en fontanell är ju slag och tryck.....

Madge skrev 2008-05-29 16:03:07 följande:
Svar på tråden Ska man alltid ha mössa eller solhatt på de små??